انتقاد سخنگوی وزارت خارجه هند از چین و پاکستان

انتقاد سخنگوی وزارت خارجه هند از چین و پاکستان
چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 12:44

سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز چهارشنبه با انتقاد از اشاره چین و پاکستان به مساله کشمیر در بیانیه مشترک گفت که دهلی نو انتظار دارد دیگر کشورها در خصوص مسائل داخلی هند اظهار نظر نکنند و به حاکمیت ملی این کشور احترام بگذارند.

العالم ـ آسیا

به گزارش روز چهارشنبه شبکه خبری " ایندیا تودی"، روز گذشته چین و پاکستان در طول گفت و گوی شی جین پینگ رییس جمهوری چین با عارف علوی همتای پاکستانی خود به مساله کشمیر اشاره کردند.

چین تاکید کرد که از نزدیک وضعیت و تحولات کشمیر را دنبال می کند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد دو طرف نقطه نظرات خود را در مورد کشمیر به اشتراک گذاشتند. پاکستان در مورد آخرین تحولات کشمیر از جمله نگرانی ها، مواضع و نیازهای فوری در این منطقه به چین توضیح داد.

راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند در واکنش به این بیانیه گفت: جامو و کشمیر بخش جدایی ناپذیر هند است و مسایل پیرامون این منطقه مربوط به امور داخلی هند محسوب می شود. ما اشاره به مساله کشمیر در بیانیه اخیر پاکستان و چین را رد می کنیم. ما انتظار داریم همانطور که هند به حاکمیت ارضی سایر کشور ها احترام می گذارد، سایر کشورها از جمله چین نیز به حاکمیت هند احترام بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند تاکید کرد: هند به شدت با طرح غیر قانونی کریدور اقتصادی چین و پاکستان مخالفت می کند. این طرح در بخشی قرار دارد که از سال ۱۹۴۷ تاکنون به صورت غیر قانونی توسط پاکستان اشغال شده است. هند قاطعانه با اقدامات سایر کشورها جهت تغییر وضعیت کشمیر تحت اشغال پاکستان مخالفت می کند.

پاکستان برخلاف هند با ورود سایر کشورها برای حل مساله کشمیر مخالفت نمی‌کند و تاکنون چندین بار در مجامع بین المللی مساله کشمیر را مطرح کرده و خواستار میانجی گری کشورها شده است.

براساس توافق شیملا که در سال ۱۹۷۲ میلادی میان هند و پاکستان امضا شد، دهلی نو خواهان حل مساله کشمیر به صورت دوجانبه شده و با دخالت کشور سوم نیز مخالفت کرده است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر بخشی از کشمیر در خاک هند و قسمتی دیگر در پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان(از هند) در سال ۱۹۴۷ میلادی است.

کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک' ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز 2013 توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند. این 'کمربند' بعنوان شبکه ای طراحی شده از جاده های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می رسد.

اما هند با این طرح مخالف است زیرا این طرح شامل کریدور اقتصادی چین و پاکستان می شود. این کریدور از منطقه مورد اختلاف کشمیر می گذرد و هند معتقد است چین با اجرایی کردن این پروژه حاکمیت ارضی آن را نقض کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها