واکنش سیاسی صندوق بین‌المللی پول به درخواست وام ونزوئلا برای مقابله با کرونا

واکنش سیاسی صندوق بین‌المللی پول به درخواست وام ونزوئلا برای مقابله با کرونا
چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 17:39

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در واکنشی سیاسی به درخواست وام ونزوئلا برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد: متاسفانه به دلیل فقدان «شفافیت» درباره به رسمیت شناختن دولت ونزوئلا توسط جامعه بین‌المللی، صندوق در جایگاهی قرار ندارد که به این درخواست رسیدگی کند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش روز چهارشنبه روزنامه انگلیسی تلگراف، صندوق بین المللی پول درخواست کمک اضطراری برای کمک به ونزوئلا برای مقابله با ویروس کرونا را رد کرد.

نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا به دنبال دستور قرنطینه سراسری در کشورش با توجه به شیوع ویروس خواستار کمک ۵ میلیارد دلاری این صندوق شده بود که با مخالفت صندوق برای اعطای این مبلغ وام برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا مواجه شد.

ونزوئلا جزو نخستین کشورهایی بود که روز سه شنبه درخواست برای دریافت وام اضطراری از صندوق را مطرح کرد. نگرانی هایی در سطح بین المللی وجود دارد که با توجه به اقتصاد و خدمات عمومی ضعیف در ونزوئلا این کشور نتواند با شیوع ویروس مقابله کند.

با این حال صندوق بین المللی پول مستقر در واشنگتن، این درخواست را به بهانه تردیدها درباره مشروعیت دولت مادورو رد کرد.

در بیانیه این صندوق آمده است: همان طوری که از قبل اشاره کردیم، ارتباط صندوق با برخی از کشورهای عضو بر اساس به رسمیت شناختن دولت رسمی حاکم بر این کشورها از سوی جامعه بین المللی است که در عضویت آنها در صندوق بازتاب می یابد. اکنون وضعیت ونزوئلا در به رسمیت شناخته شدن مشخص نیست.

به گزارش ایرنا، غرب، مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی شناسد. وی که جانشین هوگو چاوز است در مقابل چالش هایی که خوان گوایدو رهبر مخالفان برای دولت او ایجاد کرده مقاومت کرده است. گوایدو مورد حمایت آمریکا و ۵۰ کشور دیگر است.

آمریکا که بزرگترین سهامدار صندوق بین المللی پول است در اقدامات این صندوق در کمک برای مقابله با کرونا دارای حق وتو است.

دولت ونزوئلا در نامه ای خطاب به «کریستالینا جورجیوا» مدیر صندوق بین‌المللی پول در تاریخ ۱۵ مارس (۲۵ اسفندماه) درخواست دریافت وام را مطرح کرد.

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ونزوئلا، دولت برای کنترل شیوع این ویروس طرح قرنطینه سراسری در این کشور را اجرا می‌کند.

ونزوئلا که ماه‌هاست به دلیل تحریم‌های آمریکا و بحران سیاسی در این کشور با بحران اقتصادی جدی روبرو بوده، از کمبود شدید دارو و مواد بهداشتی رنج می‌برد.

مادورو همچنین عنوان کرد که این کشور بزودی از کوبا محموله دارو و از چین کیت‌های آزمایشی دریافت می‌کند.

ارتش ونزوئلا نیز به عنوان بخشی از اقدام دولت برای حمایت از سیستم بهداشت عمومی، در سراسر این کشور مستقر شده است.

دولت ونزوئلا همچنین بیشتر پروازها را تعلیق و مدارس را تعطیل کرده است. مقام های ونزوئلا همچنین از مردم خواسته‌اند تا در زمان حضور در محافل عمومی ماسک به صورت بزنند.

طبق آخرین گزارش ها، در ونزوئلا تاکنون ۳۳ نفر به این ویروس مبتلا شده اند.

پربیننده ترین خبرها