با گذشت ۵ سال، عربستان برای فرار از باتلاق یمن دست و پا می‌زند

با گذشت ۵ سال، عربستان برای فرار از باتلاق یمن دست و پا می‌زند
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 12:11

به نوشته خبرگزاری فرانسه، عربستان که تصور می‌کرد در زمان کوتاهی بتواند ورق را در یمن به سود خودش برگرداند، حالا پس از ۵ سال در باتلاقی گریزناپذیر دست و پا می‌زند.

العالم - یمن

خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت: عربستان پس از گذشت ۵ سال از آغاز عملیات نظامی‌اش در یمن که انتقادهای گسترده‌ای را به همراه داشته است، در باتلاقی پرهزینه گیر افتاده است که خروجی کوتاه‌مدت از آن متصور نیست. این در حالی است که سعودی‌ها در خانه نیز با بحران‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وقتی ریاض در سال ۲۰۱۵، تحت رهبری ولی‌عهد محمد بن سلمان و در قالب یک سیاست خارجی تهاجمی جدید، ریاست ائتلافی چندین میلیارد دلاری را در یمن برای سرنگون کردن انصارالله به دست گرفت، انتظار یک پیروزی سریع را می‌کشید. اما عربستان در خارج کردن حوثی‌ها از پایگاه‌های قدرت شمالیشان ناکام مانده و در حل و فصل اختلافات میان متحدان جنوبی‌اش با مشکلات زیادی مواجه است؛ موضوعی که محدودیت‌های قدرت دستگاه نظامی این کشور را به رخ می‌کشد.

پس از آنکه امارات متحده عربی -- متحد اصلی منطقه‌ای عربستان -- حضور نظامی خود را در یمن محدود کرد تا به باور بسیاری از تحلیلگران میزان شکست خود را محدود کند، عربستان باید به تنهایی با تمامی این چالش‌ها مواجه شود. اما به نظر می‌رسد عربستان برای برون‌رفت از این معضل، راه خروج آسانی در اختیار نداشته باشد.

یک مقام غربی آگاه در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «سعودی‌ها مایلند همانند اماراتی‌ها بگویند این جنگ برای ما به پایان رسیده است. اما موقعیت بر روی زمین بسیار پرچالش است.»

درگیری‌ها به‌تازگی بار دیگر در مناطق شمالی یمن میان سعودی‌ها و حوثی‌ها تشدید شده است. هر دو طرف پیش‌تر به تنش‌زدایی علاقه نشان داده بودند و یک مقام سعودی نوامبر سال گذشته گفته بود عربستان برای حل و فصل اختلافات با حوثی‌ها کانالی ارتباطی ایجاد کرده است. انصارالله نیز پیشنهاد کرده بود حملات موشکی و پهپادی خود را به عربستان سعودی متوقف کند. اما این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است و به نظر می‌رسد توان نظامی حوثی‌ها در این اثنا تقویت شده باشد.

در این میان، یک توافق تقسیم قدرت که در ماه نوامبر سال گذشته با میان‌جیگری ریاض میان متحدان جنوبی عربستان امضا شد، پیشرفتی نداشته است. این به‌اصطلاح توافق ریاض قرار بود دولت مورد حمایت عربستان را پس از بیرون رانده شدن از عدن از سوی جدایی‌طلبان جنوب یمن، بار دیگر به عدن بازگرداند. اما به گفته منابع خبرگزاری فرانسه، هر دو مقام خودخوانده مورد حمایت عربستان (رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر) همچنان در ریاض به سر می‌برند؛ موضوعی که از یک بن‌بست حکایت دارد.

مقامات ارشد سعودی سرخوردگی خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده اند که این منازعه، اقدامات مشترک و هماهنگ آن‌ها را برای مقابله با حوثی‌ها -- که بخش بزرگی از شمال یمن را تحت کنترل دارند -- به مخاطره می‌اندازد.

این مقام غربی می‌افزاید: «توافق ریاض به جایی نرسیده است، تنش‌ها در جنوب یمن بار دیگر رو به افزایش است، و درگیری‌ها در شمال یمن تشدید شده است.»

به نظر می‌رسد رویکرد سعودی‌ها به صلح، همانند رویکردشان به جنگ باشد: یعنی آن‌ها توانایی‌های خود را به شکلی اغراق‌آمیز محاسبه می‌کنند و توانایی‌های طرف مقابل را برای انجام یک ضدحمله دست‌کم می‌گیرند.

پربیننده ترین خبرها