یدیعوت آحارنوت: اسرائیل در آستانه یک جنگ داخلی است

یدیعوت آحارنوت: اسرائیل در آستانه یک جنگ داخلی است
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 17:17

"روبن بن یشای" کارشناس اسرائیلی در گفتگو با روزنامه یدیعوت آحارنوت درخصوص بروز جنگ داخلی در اراضی اشغالی با توجه به بحران شیوع کرونا و بحران سیاسی که بیش از یک سال است ادامه دارد، هشدار داد.

العالم-فلسطین اشغالی

روبن بن یشای تصریح کرد: ما با دو بحران موازی مواجه هستیم؛ ویروس کرونا و بن بست سیاسی که تداوم این دو و عدم حل و فصل آن ممکن است باعث ایجاد خشم عمومی و عدم اعتماد به دستگاه سیاسی و به تبع آن ایجاد شکاف میان مردم و دستگاه سیاسی حاکم شود. از سوی دیگر تندروی سیاسی دشمنی را میان دو محور چپ گرا-الحریدیم و راست گرا-میانه رو-عرب ها تشدید می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی اسرائیلی در ادامه افزود: انباشت این بحران ها روی هم و عدم حل و فصل آنها همچون بمب های ساعتی هستند که هر لحظه ممکن است منفجر شوند و جامعه را به خشونت بکشند و در خوشبینانه ترین حالت آشوب می شود و در بدترین صورت منجر به جنگ داخلی می شود.

وی تصریح کرد: در تاریخ اسرائیل شرایطی که ما را در آستانه جنگ داخلی قرار داد کم نبود از جمله حادثه سوزان و بمباران کشتی آلتالنا، که در تمام موارد این چنینی پای خشونت و حتی قتل در میان بود، اما عوامل بازدارنده و سرکوبگر نیز با قدرت تمام در آن زمان وجود داشتند و طرف های سیاسی درگیر در این موارد با تاکید بر وحدت و چشم پوشی از برخی امور، در مقابل دشمن خارجی درصدد حل فصل بحران بر آمدند اما امروز این عوامل به شدت تضعیف شده اند، ویروس کرونا و عداوت فزاینده میان گروه های سیاسی امروز اسرائیل را در آستانه یک جنگ داخلی قرار داده است و این عداوت فزاینده همچون نفتی است که بر آتش بحران می ریزند

پربیننده ترین خبرها