کاهش بهای نفت؛ جنگ یا توافق!

کاهش بهای نفت؛ جنگ یا توافق!
پنج‌شنبه 14 فروردين 1399 - 20:00

اگر چه مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا اولویت بسیاری از کشورها شده و حدود 90 درصد از گرایش‌ها و توجهات این دولت‌ها را به خود اختصاص داده است ولی طلای سیاه جایگاه خود را در ایجاد بحران‌ها و جنگ‌ها میان کشورها را از دست نداده است.

العالم- عربستان سعودی

بحران قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه بعد از انقضاء قرارداد "اوپک+" و عدم تمدید آن به دلیل اختلافات میان این دو کشور شعله‌ور شده است. بهای نفت به دلیل کاهش تقاضای طلای سیاه در نتیجه شیوع ویروس کرونا سقوط کرده است.

در حالی‌که برخی معتقدند آنچه میان مسکو و ریاض اتفاق افتاده، در راستای هماهنگی برای بهبود بخشیدن به بخش نفت در هر دو کشور است، ولی آمریکایی‌ها این اقدام را دلیلی برای بی‌ثبات کردن بازار جهانی انرژی و تهدیدی برای منافع عالی در سطح جهان می‌دانند.

"دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا، که در ابتدا این بحران نفتی را در خدمت کارزار انتخاباتی خود تلقی کرد، اخیرا آمادگی خود را برای مداخله جهت ایجاد راه‌حلی برای این بحران، که بتواند قیمت نفت را افزایش دهد، اعلام کرده است.

این سخاوت آمریکایی به دلیل ترس و نگرانی ترامپ از بازار جهانی و یا نگرانی او برای همپیمان سعودی‌اش نیست بلکه به دلیل نگرانی از فروپاشی شرکت‌های نفتی و تهدیدها علیه بازار نفت در آمریکا است. طبق گفته ترامپ، او نمی‌خواهد شرکت‌های بزرگی نفتی را از دست بدهد.

ترامپ از گزینه دیگری، که جزئیاتش را اعلام نکرده، سخن گفته است و در عین حال تأکید کرده که نمی‌خواهد آن را بررسی و برای اجرای آن اعمال فشار کند. آن گزینه چه می‌تواند باشد؟ شاید سطرهای زیر پاسخ این سوال را بدهند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد هدف از این آمادگی ترامپ تلاش برای بهبود وجهه "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی باشد که در معرض انتقادهای همپیمانان جمهوری‌خواهش در کاخ سفید قرار گرفته است.

درخواست برخی اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا به تجدیدنظر در روابط استراتژیک میان واشنگتن و ریاض این سردی در روابط میان همپیمانان را برملا می‌سازد. برخی از این قانونگذاران همچنین تهدید کرده‌اند در صورتی‌که ریاض گامی برای بالا بردن قیمت نفت برندارد، باید تمامی نیروهای آمریکایی، سامانه‌های "پاتریوت" و سامانه‌های دفاع هوایی از عربستان سعودی تخلیه شوند.

ولی برخی از اعضای جمهوری‌خواه، ریاض را به توطئه‌چینی علیه برخی سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت آمریکا کرده‌اند. این همان چیزی است که روابط عربستان سعودی و آمریکا را به صورت جدی تهدید می‌کند. سوال این است: آیا تجار و ترامپ تاجرمسلک می‌توانند از میلیاردها دلار چشم‌پوشی کنند و این منبع را از دست بدهند؟

بحران میان دو کشور همچنان در اوج خود است و هیچ چشم‌اندازی برای حل و فصل آن وجود ندارد. مگر این‌که حل بحران بعد از آن ممکن شود که ترامپ گزینه محرمانه خود را رو کند.

ابراهیم شربو- العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها