آیا روابط ترامپ و بن سلمان به خط پایان رسیده است؟+فیلم

پنج‌شنبه 14 فروردين 1399 - 16:26

اعضای جمهوری خواه سنای آمریکا اعلام کردند که اگر ریاض ثبات را به بازار نفت برنگرداند، روابط استراتژیک بین آمریکا و عربستان، تغییر خواهد کرد.

العالم - آمریکا

آیا کشمکش بر سر قیمت نفت بین عربستان و اوپک از یک سو و و روسیه از سوی دیگر، منجر به بروز نقطه عطفی در روابط عربستان با آمریکا خواهد شد؟

با اینکه ترامپ در ابتدا از کاهش قیمت نفت استقبال کرده و آن را به نفع خود در جریان انتخابات آینده قلمداد کرده بود اما ظاهرا ضرر و زیان شرکت های نفتی آمریکا، باعث تشدید نگرانی این کشور به خصوص پس از کاهش وابستگی آمریکا به نفت خاورمیانه شد.

درست است که نارضایتی آمریکا از سیاست های بن سلمان پس از ترور جمال خاشقچی در میان محافل دموکرات ها آغاز شد اما امروز در داخل اردوگاه جمهوری خواهان نیز "دن سالیوان"، عضو جمهوری خواه سنا تهدید کرده است که چنانچه ریاض برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت کاری نکند، روابط استراتژیک دو کشور باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی اعلام کرد که همراه با سناتور "کوین کرایمر" سرگرم تهیه پیش نویس قانونی هستند که بر اساس آن، چنانچه عربستان به خود نیاید، همه نیروها و سامانه های دفاع موشکی آمریکا از این کشور خارج خواهند شد.

سالیوان و شش تن از سناتورهای جمهوری خواه عربستان و روسیه را به جنگ نفتی علیه امریکا متهم و تأکید کرده اند که سعودی ها از این اقدام اهداف متعددی را دنبال می کنند از جمله مجازات روسیه و بر هم زدن ثبات سرمایه گذاری های بلندمدت در آمریکا.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم گفته است که در مذاکراتی که با روسیه و عربستان داشته است متقاعد شده است که این دو کشور توافق نامه ای را برای پایان جنگ نفتی امضا خواهند کرد. اما دیمیتری بسکوف، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که مسکو در حال حاضر تصمیمی برای ترتیب دادن گفتگو بین پوتین و پادشاه عربستان درباره وضیت موجود در بازار نفت ندارد. وی تصریح کرد که چنانچه ضرورت ایجاب کند، ترتیب گفتگو بلافاصله داده خواهد شد.

خبرگزاری رویترز پیش از این فاش کرده بود که مقامات عالی رتبه آمریکایی طرحی را که در کاخ سفید به منظور ایجاد ائتلاف مدیریت بازار جهانی نفت بین عربستان و آمریکا در دست بررسی بود، متوقف کرده اند.

آیا ماه عسل بین بن سلمان، ترامپ و کوشنر به خاطر جنگ نفت به پایان رسیده است؟

پربیننده ترین خبرها