سوریه: گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی گمراه کننده و ساختگی است

سوریه: گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی گمراه کننده و ساختگی است
پنج‌شنبه 21 فروردين 1399 - 18:32

وزارت خارجه سوریه امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای تاکید کرد : گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در خصوص بکارگیری مواد سمی در سال ۲۰۱۷ در شهرک «اللطامنه» گمراه کننده و ساختگی است.

العالم - سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» به نقل از بیانیه یادشده افزود: این گزارش دربردارنده نتیجه گیری های ساختگی و جعلی است و هدف از آن وارونه نشان دادن واقعیت ها و متهم کردن دولت سوریه است.

وزارت خارجه سوریه توضیح داد: سازمان یادشده در تاریخ هشتم ماه مارس ۲۰۲۰ گزارش گمراه کننده ای تحت عنوان «تیم تحقیق و تشخیص هویت» منتشر کرد که سوریه و بسیاری از کشورها آن را یک تیم غیرقانونی و غیرقابل استناد دانستند.

در ادامه بیانیه آمده است: این گزارش مبتنی بر منابع جعلی تهیه شده توسط تروریست های جبهه النصره و به اصطلاح گروه تروریستی «کلاه آبی ها» است که به دستور آمریکا و ترکیه و برخی از کشورهای غربی تهیه و تنظیم شد و در آن تمامی اصول مربوط به یک تحقیق سالم و بی پیرایه نادیده گرفته شده است.

وزارت خارجه سوریه در پایان بیانیه خود تاکید کرد که این کشور به شدت مخالف استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی هر کسی و در هر زمان و مکانی است و سوریه در گذشته هیچ گاه از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرده است و محال است از آن استفاده کند زیرا این اقدام را در تضاد با تعهدات اخلاقی و قانونی خود می داند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در گزارشی مدعی شده که نیروی هوایی سوریه عامل بمباران شیمیایی سال ۲۰۱۷ در اللطامنه واقع در غرب سوریه بوده است.

تیم تحقیق و شناسایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ادعا کرده است که در آن زمان،‌ یک جنگنده سوخو ۲۲ نیروی هوایی سوریه با بلند شدن از پایگاه هوایی الشعیرات یک بمب سارین از نوع M۴۰۰۰ در قسمت جنوبی اللطامنه انداخته است.

طبق ادعای این تیم تحقیقاتی، این هواپیمای جنگنده متعلق به تیپ ۵۰ لشکر هوایی ۲۲ سوریه حدود ساعت ۶ روز ۲۴ مارس ۲۰۱۷ (۴ فروردین ۹۶) این عملیات را انجام داده است. براساس گزارش ادعایی تیم مذکور، عملیات این جنگنده به همین ترتیب در روز ۳۰ مارس همان سال (۱۰ فروردین ۹۶) دوباره تکرار شده است.

همچنین این تیم وابسته به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مدعی است که یک بالگرد نیروی هوایی سوریه با ترک پایگاه هوایی حماه در روز ۲۵ مارس ۲۰۱۷ (۵ فروردین ۹۶) یک سیلندر گاز را بر روی بیمارستان اللطامنه انداخته‌ که منجر به نشر گاز کلر شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها