گسترش کرونا در جهان عرب؛ روند صعودی شمار قربانیان و مبتلایان

گسترش کرونا در جهان عرب؛ روند صعودی شمار قربانیان و مبتلایان
شنبه 23 فروردين 1399 - 14:03

گزارش های منتشر شده از روند افزایشی شمار مبتلایان و تعداد و مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای عربی حکایت دارد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، آمار ویروس کرونا دیروز (جمعه) در کشورهای عربی متفاوت بود زیرا در برخی از آنها موارد فوتی و در برخی دیگر موارد ابتلا به ثبت رساند.

اولین مورد ابتلا در یمن

یمن که شاهد بدترین بحران انسانی در جهان است، دیروز (جمعه) اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در آن در شهر « الشحر» استان « حضر موت» در جنوب این کشور به ثبت رسید.

استاندار حضرموت دیروز در این شهر منع آمد و شد و به مدت دو هفته قرنطینه بهداشتی اعلام کرد و دستور بستن گذرگاه های ورودی آن را صادر کرد.

در همین حال سازمان پزشکان بدون مرز در پی شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا از مقام های یمنی خواست اجازه ورود کمک های پزشکی و زمینه حضور کارکنان امور بشردوستانه در این کشور را برای مقابله با این ویروس فراهم سازند.

افزایش آمار قربانیان کرونا در مصر

مصر به دنبال شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا دیروز (جمعه) بالاترین آمار فوتی ها را به خود دید.

وزارت بهداشت مصر با ثبت ۱۷ فوتی جدید اعلام کرد که شمار قربانیان کرونا در این کشور به مرز ۱۳۵ نفر رسید.

وزارتخانه مزبور همچنین با ثبت ۹۵ مورد ابتلای جدید اعلام کرد که شمار مبتلایان به طور کلی به یک هزار و ۷۹۴ نفر و تعداد بهبودیافتگان به ۳۸۴ تن رسید.

بسته شدن برخی از محله های مدینه منوره

مقامات سعودی از افزایش شمار مبتلایان به سه هزار و ۶۵۱ نفر پس از ثبت ۳۶۴ مورد جدید خبر دادند.

وزارت کشور سعودی دیروز جمعه در شش محله شهر مدینه منوره تا اطلاع ثانوی منع آمد و شد از درب منازل اعلام کرد.

وزارت امور اسلامی عربستان هم اعلام کرد که تعلیق برگزاری نماز جماعت در ماه مبارک رمضان در مساجد این کشور ادامه خواهد داشت مگر اینکه تصمیم دیگری اتخاذ شود.

محمد العقیل معاون وزیر امور اسلامی عربستان با اعلام این خبر افزود که این اقدام برای جلوگیری از ابتلای نمازگزاران به ویروس کرونا صورت گرفته و این روند ادامه خواهد داشت مگر اینکه تصمیمی بر خلاف آن توسط شورای علما و مقامات مربوط گرفته شود.
در حالی که عربستان نیز با عواقب ناشی گسترش بیماری کووید ۱۹ مواجه است، العقیل ابراز امیدواری کرد که این مشکل پیش از ماه رمضان برای این کشور حل شود.
شورای عالی علما عربستان روز ۱۷ مارس (۲۷ اسفند ۹۸) به عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا، توقف برگزاری نماز جماعت و نماز جمعه را برای تمام نمازگزاران در مساجد سراسر کشور ضروری اعلام کرد.

وضعیت کرونا در کویت

وزارت بهداشت کویت از ثبت ۸۳ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و افزایش شمار کلی مبتلایان تا ۹۹۳ نفر خبر داد.

ساخت بیمارستان ۳ هزار تختخوابی در قطر

دولت قطر به مدت سه روز بیمارستانی جهت قرنطینه کردن افراد مبتلا به ویروس کرونا برپا کرد. این بیمارستان که در بردارنده سه هزار تخت است، در نظر دارد شمار تخت ها را به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا برساند.

دولت قطر همچنین برای مبارزه با گسترش شیوع "ویروس کرونا"، تمام فعالیت‌های تجاری را از دیروز و به مدت دو روز متوقف کرد.

سخنگوی کمیته عالی مدیریت بحران این کشور با اعلام این خبر افزود: مراکز فروش مواد غذایی، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و پمپ بنزین‌ها از این قانون مستثنی هستند و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وزارت بهداشت قطر در تازه‌ترین آمار خود از ثبت ۱۳۶ مورد جدید از ابتلا به کرونا خبر داد که به این ترتیب شمار مبتلایان به این ویروس در این کشور به ۲۵۱۲ مورد رسید.

کرونا در امارات

وزارت بهداشت امارات با ثبت دو فوتی جدید اعلام کرد شمار متوفی ها به ۱۶ نفر رسید و همچنین اعلام کرد با ثبت ۳۷۰ مورد جدید ابتلا به ویروس شمار مبتلایان در این کشور به ۳ هزار و ۳۶۰ نفر رسید.

بحرین

در بحرین ۲۶ مبتلای جدید و یک فوتی جدید در اثر کرونا به ثبت رسید.

قرنطینه در عمان

پلیس عمان اعلام کرد از امروز تا اطلاع ثانوی در مسقط پایتخت قرنطینه کامل به اجرا در می آید.

وزارت بهداشت عمان امروز شنبه اعلام کرد با ثبت ۶۲ مبتلای جدید شمار مبتلایان به ۵۴۶ نفر رسید.

این وزارت خانه با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد که از زمان پیدایش کرونا در عمان تا کنون سه بیمار جان خود را از دست دادند.

کرونا در فلسطین

تشکیلات خودگران فلسطین از دومین فوتی در طولکرم و سه مبتلای جدید و افزایش شمار مبتلایان تا مرز ۲۲۶ نفر خبر داد.

مقامات باریکه غزه نیز با توجه به محاصره آن توسط رژیم صهیونیستی که تا کنون ۱۴ سال به طول کشیده در صورت انتشار یافتن ویروس کرونا غزه با پیامدهای خطرناک و فاجعه آمیزی روبرو می شود.

لبنان

لبنان با ثبت ۲۷ مورد جدید ابتلا به کووید – ۱۹ شمار مبتلایان درآن به ۶۰۹ نفر رسید.

مغرب

در مغرب ۱۰ فوتی جدید و ۷۴ مبتلای جدید گزارش شده است .

افزایش قربانیان کرونا در الجزایر

در الجزایر به دنبال ثبت ۲۱ مورد جدید شمار متوفی ها به ۲۵۶ نفر افزایش یافت. همچنین با ثبت ۹۵ مبتلای جدید شمار مبتلایان به یک هزار و ۷۶۱ نفر رسید و پس از بهبود یافتن ۵۸ نفر از پنجشنبه گذشته تا کنون شمار بهبودیافتگان به ۴۰۵ نفر رسید.

قرنطینه در سودان

وزارت بهداشت سودان بر لزوم قرنطینه کامل خارطوم پایتخت به مدت سه هفته در اسرع وقت به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا تاکید کرد.

پس مانده های بیمارستانی در اربیل

شهردار « اربیل » واقع در اقلیم کردستان عراق برای رهایی یافتن از پس مانده های بیمارستان های معالجه کننده بیماران کرونا به سوزاندن و دفن آنها متوسل شده است.

تا روز جمعه در عراق یک هزار و ۲۷۹ نفر به کرونا مبتلا شدند که از این میان ۷۰ بیمار جان خود را از دست دادند و از مجموع مبتلایان یاد شده ۳۲۴ مبتلا و سه فوتی به اقلیم کردستان تعلق دارند.

سومالی

وزارت بهداشت سومالی شب گذشته از ثبت ۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان به ۲۱ نفر خبر داد. تا کنون هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

کرونا در اردن

« سعد جابر » وزیر بهداشت اردن اعلام کرد دیروز ( جمعه ) هیچ مورد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به ثبت نرسید البته این به معنای پایان یافتن ویروس در اردن نیست بلکه نمایانگر پایبندی ما است.

سعد با اشاره به بهبود یافتن ۹ بیمار خاطرنشان کرد شمار افراد بهبود یافته تا کنون به ۱۷۰ نفر رسیده است در حالی که شمار افراد متوفی همچنان هفت نفر است و درصد افراد مبتلا به طور کلی ۳۷۲ نفر است.

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها