یک کلام هم از زبان سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی در سوریه بشنویم

یک کلام هم از زبان سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی در سوریه بشنویم
يکشنبه 24 فروردين 1399 - 15:59

گزارش صادره از سازمان منع گسترش سلاح های هسته ای، دولت سوریه را مسئول استفاده از این سلاح در سال 2017 در منطقه اللطامنه واقع در غرب حماه با گاز سارین و کلر دانست.

العالمنظرکده

این گزارش همزمان با اظهارات مقامات اروپایی درباره امکان کاهش دادن تحریم ها در سوریه به خاطر ویروس کرونا است.

برخی کارشناسان بین المللی، با انتقاد از زمان بندی مشکوک صدور این گزارش تاکید کردند سازمان ملل و سازمان‌های متبوعش اعتبار خود را از دست داده اند و روز به روز اثبات کرده اند که فقط ابزار دست واشنگتن هستند که هیچ ارزشی برایشان قائل نیست نمونه آن نیز تهدید مستقیم دادگاه بین المللی کیفری و تهدید بهداشت جهانی بود.

کارشناسان حقوقی بر این باورند که درست زمانی که کشورهای عربی در صدد بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب هستند و درخواست های زیادی برای ضرورت لغو تحریم های سوریه به دلیل شیوع ویروس کرونا طرح می شود، این گزارش برای مسموم کردن فضا علیه سوریه صادر می شود.

برخی کارشناسان نظامی و راهبردی نیز بر وجود 6000 سازمان وابسته به سازمان ملل تاکید کردند که برای آمریکا اطلاعات جمع اوری می کند تا بر اساس سیاست های خود از آن استفاده کند.

کارشناسان نظامی با تکذیب ادعای سازمان ملل درخصوص استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیائی در اللطامنه افزودند: ارتش سوریه از استفاده از این سلاح در اللطامنه چه سودی می برد ، زیراارتش سوریه در تاریخی که سازمان ملل اعلام کرد در اللطامنه نمی جنگید و این زمان مربوط به کاهش بحران و آتش بود بنابراین سخن آنان نادرست است.

کارشناسان راهبردی افزودند: همان سازمانی که ادعا می کند ارتش سوریه ،سلاح شیمیایی در اللطامنه استفاده کرده همان سامزانی است که اعلام کرده بود سلاح شیمیایی کاملا از بین رفته بود و هیچ سلاح شیمیایی در این کشور وجود ندارد.

کارشناسان نظامی با انتقاد از نپرداختن این سازمان بین المللی به حوادث مستند خان العسل که دولت سوریه از این سازمان خواسته بود درباره جزئیات استفاده از سلاح شیمیایی توسط جبهه النصره تحقیق کند اما سازمان ملل تاکنون هیچ گزارشی درباره آن صادر نکرده است.

خبرنگاران روس نیز معتقدند این گزارش مشتمل بر اطلاعاتی است که در مارس 2017 در اللطامنه جمع اوری شده که بدان معناست که این اطلاعات زمانی تسلط تروریست ها بر این منطقه گردآوری شده است.

مطلب مهم دیگر اینکه این اطلاعات توسط افراد ناشناس و نه این سازمان جمع اوری شده است.

برخی کارشناسان حقوقی نیز معتقدند این سازمان بین المللی 3 سال پس از حادثه گزارش صادر کرده و گزارش های پیشین به حادثه اشاره داشته اما با تردید و اما و اگر همراه بوده و هیچ مورد قطعی گزارش نشده بود و فاعل نیز مجهول بود اما گزارش اخیر حتی لحظه پرواز هواپیما و پایگاه و اینکه هواپیما متعلق به کدام تیپ و گردان بوده نیز اشاره شده و فقط به رنگ چشم خلبان اشاره نشده است. از کجا این اطلاعات را آورده اند و چرا طی این سالها آن را پنهان کردند اگر برای سوءاستفاده سیاسی در زمان مناسب نباشد که هم اکنون آنان در حال انجام ان هستند.

کارشناسان روابط بین الملل نیز به اظهارات بشار اسد رئیس جمهوری سوریه استناد کردند که گفته بود: ما سلاح شیمیایی نداریم و اگر داشتیم از آن در درگیری دمشق پایتخت وسریه پس از حادثه خان شیخون استفاده م یکردیم نه طبق ادعای شما غیرنظامیان را در 200 کیلومتر دورتر از نقطه درگیری بمباران کنیم حتی بعد نظامی نیز برای استفاده از این سلاح وجود نداشت.

پربیننده ترین خبرها