طرابلس اعلام کرد با نیروهای شرق لیبی مذاکره نمی‌کند

طرابلس اعلام کرد با نیروهای شرق لیبی مذاکره نمی‌کند
چهارشنبه 27 فروردين 1399 - 17:35

رئیس دولت وفاق ملی در غرب لیبی تأکید کرد که ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق این کشور از بحران شیوع ویروس کرونا به عنوان فرصتی برای حمله نظامی استفاده کرده و طرابلس با او مذاکره نخواهد کرد.

العالم - لیبی

«فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی در طرابلس (غرب لیبی) گفت که با ژنرال خلیفه حفتر (فرمانده شبه‌نظامیان شرق لیبی) به دلیل ارتکاب جنایت‌هایش در لیبی، هرگز وارد مذاکره سیاسی نخواهد شد.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

السراج در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا ریپابلیکا» گفت که «با وجود این فجایع و جنایت‌هایی که حفتر علیه مردم لیبی مرتکب شده، از امروز به بعد هرگز با او بر سر میز مذاکره حاضر نخواهم شد».

روز سه‌شنبه (دیروز) پس از آنکه نیروهای دولت وفاق ملی موفق شدند دو شهر استراتژیک صرمان و صبراته را از اشغال نیروهای حفتر آزاد کنند، نیروهای حفتر چند موشک به طرابلس شلیک کردند.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، السراج در این مصاحبه گفت: «ما با برقراری آتش‌بس انسانی موافقت کردیم و انتظار داشتیم حفتر نیز حتی برای یک بار هم شده به دلیل خطرات شیوع ویروس کرونا به گفته‌های خود پایبند باشد، اما از کرونا به عنوان فرصتی برای حمله استفاده کرد و پس از شکست این حمله، تمام نقاط طرابلس حتی مناطق مسکونی، موسسات مدنی و بیمارستان‌های شهر را هدف قرار می‌دهد».

او افزود که تلاش ما همواره این بوده که از طریق روند سیاسی اختلافاتمان را حمل کنیم اما حفتر هر توافقنامه‌ای را سریعا نقض کرد.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

تا کنون تلاش‌های سازمان ملل برای میانجی‌گری بین دو طرف (شرق و غرب لیبی) برای پایان دادن به درگیری در این کشور بی‌نتیجه بوده است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها