تلاطم جنگ در لیبی در سایه بحران کرونا

تلاطم جنگ در لیبی در سایه بحران کرونا
پنج‌شنبه 28 فروردين 1399 - 23:05

در حالی‌که بیشتر کشورهای جهان سرگرم مهار شیوع ویروس کُشنده کرونا هستند ولی اوضاع در لیبی جنگ‌زده همچنان بحرانی است و منافع و سهم‌خواهی‌های بین‌المللی، این کشور را زیر آتش قدرت‌طلبان می‌سوزاند.

العالم- لیبی

به گزارش العالم، تمام جهان مشغول مبارزه با کرونا و اتخاذ تدابیری پیشگیرانه و محدودیت‌ها، مانند قرنطینه در منزل و ممنوعیت تردد و حتی تلاش خستگی‌ناپذیر برای تولید واکسن کرونا است ولی وضعیت در لیبی متفاوت است و در این کشور همچنان صدای شلیک اسلحه و گلوله میان طرف‌های سیاسی درگیر شنیده می‌شود و خبری از راهکارها برای مبارزه با "کووید 19" نیست.

آخرین خبرها از حمله موشکی نیروهای تحت فرماندهی ژنرال "خلیفه حفتر" به طرابلس، پایتخت است که کنترل بسیاری از شهرها در غرب کشور را به نفع نیروهای دولت وفاق ملی به نخست‌وزیری "فایز السراج" از دست داده‌اند. دولت وفاق ملی اعلام کرده که موشک‌های حفتر مناطق مسکونی و مناطق نزدیک فرودگاه بین‌المللی "معیتیق" را هدف قرار می‌دهد تا با این حملات، انتقام شکست و ناکامی‌اش در تصرف طرابلس را بگیرد.

طرفداران داخلی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی ژنرال حفتر، حمایت‌های ترکیه از دولت وفاق ملی را دلیلی بر تغییر روند نبرد طرابلس و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت درباره ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی عنوان می‌کنند ولی حمایت‌های سعودی، امارات و مصر از حفتر انکارناپذیر است. منافع طرف‌های خارجی شدت جنگ داخلی در لیبی را تشدید می‌کند و شانس صلح با تشدید درگیری میان دو اردوگاه منطقه‌ای از بین می‌رود؛ اردوگاه نخست به رهبری ترکیه، قطر و گروه اخوان‌المسلمین و اردوگاه دوم متشکل از همپیمانان واشنگتن، از جمله عربستان سعودی، امارات و مصر است که مخالف گروه‌های اسلامی و به‌ویژه اخوان‌المسلمین هستند.

طرف‌های درگیر در لیبی درخواست‌های بین‌المللی مبنی بر کنار گذاشتن اسلحه و پایان دادن به درگیری و اتخاذ رویکرد صلح و نشستن پای میز مذاکره را نادیده می‌گیرند و اصرار دارند که جنگ همچنان شعله‌ور بماند. آنها معتقدند که جنگ‌های داخلی، کشورها را عقب‌مانده‌تر و ویران‌تر می‌کند و لذا هیچ اعتنایی به زندگی و امنیت لیبیایی‌ها نمی‌کنند.

مسئولیت بحران فقط متوجه طرف‎های درگیر لیبیایی نیست بلکه حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها نیز مسئول هستند و آنها بایستی موضعی اخلاقی و تصمیمی جسورانه برای پایان دادن به جنگ و برقراری آتش‌بس جدی اتخاذ کنند و به دنبال راهکارهایی سیاسی باشند که به کشتار ملت عراق پایان دهد و کشورشان را از این تخریب و ویرانی گسترده نجات دهد. وجدان داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بایستی به‌ویژه در شرایط حساس کنونی جهان، که درگیر ویروس کرونا شده است، باید بیدار شود و کشتار لیبی‌ها را متوقف کند.

احمد المقدادی

پربیننده ترین خبرها