بن‌سلمان؛ سرگردان در باد

بن‌سلمان؛ سرگردان در باد
شنبه 30 فروردين 1399 - 19:18

در عهد سلمانی، که همزمان با پادشاهی "سلمان بن عبدالعزیز" بر عربستان سعودی است، این کشور پادشاهی نفت‌خیز یکی از دشوارترین مراحل تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد. دشواری این مرحله به دلیل متغیرهای مختلف در سطوح داخلی و بین‌المللی است.

العالم- یمن

شاهزاده جوان "محمد بن‌سلمان" در دوره‌ای توانست دو نفر را از مسیر رسیدن به ولیعهدی بردارد: پسرعمویش، شاهزاده "محمد بن‌نایف" که مرد امنیتی شماره یک در عربستان سعودی است و عمویش "احمد بن عبدالعزیز" که برای مدت کوتاهی وزیر کشور بود.

ولی بزرگ‌ترین اشتباهی که بن‌سلمان مرتکب شد تصمیم به آغاز جنگ علیه یمن، با این خیال که یمن طی چند ماه یا چند هفته تسلیم این کشور نفت‌خیز خواهد شد اما ارزیابی این شاهزاده خام درباره توانمندی "انصارالله" اشتباه بود. سعودی‌ها پیش از این تجربه جنگ با انصارالله را داشتند اما آن را در صحنه سیاست امتحان نکرده بودند؛ از این‌رو قدرت این جنبش، غرور و هیبت سعودی‌ها را شکست و شهرهای عربستان در معرض تهدید قرار گرفته‌اند و فرودگاه‌هایش ناامن شده است و سایه‌ ترس از پهپاد و موشک‌های بالستیک انصارالله بر این کشور افکنده شده است.

افزون بر 5 سال از جنگی که این شاهزاده جوان با حمایت "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی علیه یمن راه انداخت با توجه به اینکه کاملا بی‌نتیجه و بدون تحقق اهداف مدنظر ادامه دارد کماکان می‌گذرد، دولت مستعفی "عبد ربه منصور هادی" دیگر به صنعا بازنگشته و وی به عروسک متحرک بن‌سلمان تبدیل شده است. همانطور که بن‌ زاید نیز کرامت دولت منصور هادی را لِه و با حمایت از جدایی‌طلبان جنوب، نیروهای وفادار به منصور هادی را از برخی شهرهای جنوبی بیرون کرد.

مرزهای مشترک عربستان سعودی با یمن نیز از امنیت برخوردار نیست؛ فرودگاه‌ها در قلب عربستان سعودی در معرض حملات پهپادها و موشک‌ها قرار دارند. این جنگ، محمد بن‌سلمان را سرگردان در باد قرار داده است که فتیله آن را بدون داشتن هیچ چشم‌انداز و رویکردی شعله‌ور کرد.

در نبودِ چشم‌اندازی روشن برای هرگونه پیروزی در جنگ یمن و شکست آشکار دولت عبد ربه منصور هادی و همزمان افزایش عجیب و غریب اختلافات میان عربستان سعودی و امارات در میدان یمن و نیز اصرار یمنی‌ها بر حفظ کرامت و دفاع از میهن‌ و حقوق‌شان، منطقی است که بن‌سلمان در حال بررسی استراتژی خروج از جنگی باشد که منابع مالی عربستان سعودی را فرسایشی کرده و این کشور را در معرض انتقادها به دلیل کشتار ملت مسلمان یمن قرار داده است؛ امری که همچنین باعث می‌‌‌شود عربستان سعودی در تلاش‌هایش برای معرفی خود به عنوان کشور پیشرو در جهان اسلام ناکام بماند.

بر این اساس، پیشنهادی که صنعا برای آتش‌بس، لغو محاصره و تلاش برای برقراری صلح در یمن ارائه داده است در شرایطی که جهان با ویروس همه‌گیر کرونا مواجه است، به مثابه طناب نجاتی است که تصور می‌شود بن‌سلمان برای حفظ آبروی باقی‌مانده‌اش، به آن چنگ بزند.

احمد المقدادی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها