کابینه فساد | واکنش احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی به توافق گانتز و نتانیاهو

کابینه فساد | واکنش احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی به توافق گانتز و نتانیاهو
سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 14:33

احزاب مخالف بنیامین نتانیاهو با انتقاد از توافق «بنی گانتز» با وی بر سر تشکیل کابینه فراگیر، نوشتند که این کابینه را باید «دولت ننگ و فساد» نام نهاد.

العالم - فلسطین اشغالی

احزاب سیاسی در رژیم صهیونیستی پس از توافق شب گذشته (دوشنبه) میان «بنیامین نتانیاهو» و «بنی گانتز» برای تشکیل کابینه فراگیر، این توافق را موجب شکل‌گیری «دولت فساد» خواندند.

به نوشته وبگاه فلسطین الیوم، نتانیاهو و گانتز شب گذشته (دوشنبه) توافق کردند که با تشکیل کابینه سه ساله نخست‌وزیری بین آن‌ها چرخشی باشد و ابتدا نتانیاهو به مدت ۱۸ ماه ریاست کابینه را در دست گیرد. (جزئیات بیشتر)

حزب چپگرای «میرتس» در صفحه رسمی خود در توئیتر در واکنش به این رخداد سیاسی نوشت: «این یک دولت وحدت یا اضطراری نیست. بلکه دولت فساد است.»

این حزب تأکید کرد که با طرح قانونی که برای تشکیل این کابینه به کنست ارسال خواهد شد، مبارزه می‌کند. این حزب در ادامه کابینه فراگیر را «دولت ننگ» توصیف کرد.

«میوار میخالی» عضو عالی رتبه حزب «کار» نیز در توئیتی نوشت که دولت فراگیر «خطرناک» و «فاسد» است و به نتانیاهو که متهم به فساد است این اجازه را می‌دهد را در خصوص تعیین قضات دادگاه خویش، دست به وتو ببرد.

او در ادامه نوشت که حزب کار علیه تشکیل کابینه فراگیر رأی خواهد داد تا به قول وی در این «تعفن» شریک نشود.

در این راستا «عوفر شیلح» از نمایندگان حزب «آینده آن‌جاست» نیز در توئیتی نوشت که این توافق به نتانیاهو اجازه می‌دهد در پروسه تعیین قضات و کمیته قانون‌گذاری و کمیته کنست اختیار بالایی داشته باشد. او با خطاب قرار دادن بنی گانتز پرسید: «این ننگ و عار به کجا خواهد رسید؟»

«ایمن عوده» رهبر «لیست مشترک اعراب» نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «دولتی که گانتز و نتانیاهو تشکیل داده‌اند، سیلی بر صورت اکثریت شهروندانی محسوب می‌شود که برای کنار زدن نتانیاهو پای صندوق‌های رأی آمدند.»

او تأکید کرد که بنی گانتز به اندازه کافی برای به دست آوردن پیروزی شجاع نیست و او «دولت فراگیر»، «نژادپرستی» و «فساد» را برگزید است.

گانتز و نتانیاهو که در سه انتخابات فلسطین اشغالی در سال گذشته رقابت تنگاتنگی داشتند از یک ماه پیش مذاکراتی را برای تشکیل کابینه فراگیر آغاز کرده‌لاند.هر دوی آن‌ها به احزاب راستگرای تندرو تعلق دارند.

از جمله دیگر مسائل مهم حول این انتخابات این است که نتانیاهو رسماً در سه پرونده قضائی به ارتشا، کلاهبرداری و خیانت در امانت متهم شده و محاکمه او قرار است از روز ۲۴ ماه می آغاز شود. رسیدگی به پرونده او به دلیل شیوع ویروس کرونا در فلسطین اشغالی فعلاً متوقف شده است.

طبق توافق شب گذشته نتانیاهو و گانتز، در صورت رأی دادگاه علیه نتانیاهو و برکناری وی، باید بار دیگر انتخابات کنست برگزار شود.

این خبر در حالی اعلام شده که نزدیک به هزار معترض صهیونیست یکشنبه شب در میدان «رابین‌» تل‌آویو در اعتراض به مذاکرات نتانیاهو و گانتز برای تشکیل کابینه تظاهرات کردند.

اما در خصوص سیاست رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان نیز نتانیاهو و گانتز توافق کرده‌اند که تصمیمات گرفته شده در دوره نتانیاهو برای اشغال بخش‌های دیگری از کرانه باختری و شهرک‌سازی‌ها تغییری نکند و همچنین قانونی که اسرائیل را یک «وطن یهودی» معرفی می‌کند نیز دستخوش تغییر نشود.

فارس

پربیننده ترین خبرها