حمایت روسیه از ترامپ بار دیگر مساله ساز شد/ گزارش کمیته اطلاعاتی سنا از دخالت روسیه درانتخابات آمریکا

حمایت روسیه از ترامپ بار دیگر مساله ساز شد/ گزارش کمیته اطلاعاتی سنا از دخالت روسیه درانتخابات آمریکا
سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 23:21

دو حزب جمهوریخواه و دموکرات سنای آمریکا از گزارش‌ جامعه اطلاعاتی این کشور مبنی بر دخالت روسیه در انتخاب ترامپ در سال ۲۰۱۶ حمایت کردند.

العالم ـ آمریکا

در گزارشی که کمیته اطلاعاتی سنا روز سه شنبه منتشر کرد، از جمع بندی جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و کمک به انتخاب دونالد ترامپ پشتیبانی کرد.

یافته‌های گزارش این کمیته از ارزیابی دولت اوباما در مورد مداخله روسیه در انتخابات که می گوید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای کمک به ترامپ تلاش کرده است، با مواضع جمهوریخواهان کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۸ متضاد است.

همچنین گزارش سنا ادعاهای مکرر ترامپ را که منکر هرگونه حمایت روسیه برای پیروزی شده بود و آن را فریب می‌دانست، رد کرده است.

به گزارش سی ان ان، ریچارد بور در یک بیانیه‌ای گفت که این ارزیابی انعکاسی از استدلال قوی و نتایج تحلیلی است و دلیلی برای اعتراض به نتیجه‌گیری جامعه اطلاعاتی نیافت.

تحقیقات دو حزبی کمیته اطلاعات سنا در مورد مداخله روسیه در انتخابات، بیش از سه سال پیش آغاز شد. این کمیته چهار جلد منتشر کرده است و در حال اتمام کار در فصل آخر است که شامل تحقیقات کمیته در مورد تماس بین اعضای تیم ترامپ و مقامات روسی است.

در گزارش سی ان ان به نقل از یک مقام آگاه عنوان شده است این گزارش تا کنون نزدیک به ۹۵۰ صفحه دارد.

ترامپ از زمان تصدی مسئولیت خود، به جامعه اطلاعاتی اعتماد نکرده است و ارزیابی جامعه اطلاعاتی که روزها قبل از سوگند یادشده منتشر شد، عامل اصلی است. ترامپ بارها مداخله در انتخابات روسیه را به عنوان "فریب" و تحقیقات در مورد تبانی روسیه را به عنوان یک شکار جادوگر رد کرده است.

اما کمیته اطلاعاتی سنا هشدار داد که ارزیابی جامعه اطلاعاتی نتیجه‌گیری مهمی را ارائه می‌دهد که "تلاش های مداخله گرانه روسیه" باید هنجاری جدید تلقی شود.

سناتور مارک وارنر عضو ارشد دموکرات در کمیته اطلاعات سنا هم در بیانیه ای گفت: با اطمینان می‌گویم هیچ دلیلی برای تردید وجود ندارد که موفقیت روس‌ها در سال ۲۰۱۶ باعث نشود که آنها بار دیگر در سال ۲۰۲۰ تلاش کنند و ما نباید درباره آن آماده باشیم.

این کمیته همچنین به ادعاهای موجود در پرونده تحقیقاتی مخالفان که توسط کریستوفر استیل مامور اطلاعاتی سابق بریتانیا نوشته شده، پرداخته است که جمهوریخواهان در تلاش برای بی‌اعتبار کردن اف بی آی و شورای ویژه تحقیقات ارتباط ترامپ و روسیه به آنها اشاره کرده‌اند. این هیات دریافت که "اطلاعات ارائه شده توسط کریستوفر استیل به اف بی آی در بدنه ارزیابی جامعه اطلاعاتی یا برای پشتیبانی از هر یک از داوری‌های تحلیلی آن استفاده نشده است."

این گزارش توضیح می‌دهد که آنچه که استیل به اف بی آی ارائه کرده بود، در پیوست دو صفحه‌ای یک گزارش طبقه بندی شده از سوی جیمز کومی رئیس این سازمان در سال ۲۰۱۷ به رئیس جمهوری منتخب آمریکا ارائه شده بود.

این کمیته با مقامات ارشد دولت اوباما که درگیر این ارزیابی بودند و همچنین با مقاماتی که به جمع‌آوری آن کمک کردند و هر شاهدی مورد مصاحبه قرار گرفتند و هیچ تلاش یا فشاری برای سیاسی کردن یافته‌ها وجود ندارد.

بنا بر اعلام سی ان ان، این گزارش به شدت ویرایش شده است و تمام بخش‌های آن به ویژه جزئیات مربوط به تلاش روسیه برای کمک به ترامپ، محرمانه مانده است.

به گزارش ایرنا، گزارش کمیته اطلاعات سنا حاکی است، اختلافی بین سیا و اف بی آی از یک طرف و آژانس امنیت ملی از طرف دیگر درباره میزان اعتماد به این گزارش‌ها وجود داشته است به گونه‌ای که دو آژانس نخستین، اعتماد بالایی داشته‌اند و سطح اعتماد آژانس امنیت ملی آمریکا به این گزارش‌ها، متوسط اعلام شده است.

در این گزارش آمده است: "این کمیته دریافت که اختلاف تحلیلی بین آژانس‌ها و تحلیلگران، بحث منطقی ، شفاف و علنی بود و تحلیلگران ، مدیران و روسای آژانس‌ها در هر دو طرف، به طور منطقی مواضع خود را توجیه کردند.

پربیننده ترین خبرها