آغاز عملیات اتحادیه اروپا برای توقف ارسال سلاح به لیبی

آغاز عملیات اتحادیه اروپا برای توقف ارسال سلاح به لیبی
پنج‌شنبه 4 ارديبهشت 1399 - 15:34

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از ادامه درگیری‌ها در لیبی و دخالت‌ طرف‌های خارجی، از آغاز ماموریت دریایی این اتحادیه برای توقف ارسال سلاح به لیبی خبر داد.

العالم- اروپا

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تحولات اخیر در لیبی بر لزوم توقف درگیری‌ها، پایان دخالت‌های خارجی و تلاش برای ایجاد صلح در این کشور آفریقایی بحران زده تاکید کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وبگاه «Bruxelles2» درباره بحران لیبی یک یادداشت منتشر کرده و در آن، جنگ در این کشور را تهدید مستقیم برای منافع اتحادیه اروپا دانسته است.

جوزپ بورل در این مطلب نوشت: «اتحادیه اروپا به عنوان یک کمک مهم در متوقف کردن سرازیر شدن تسلیحات (به لیبی) و در نتیجه ایجاد فضا برای موفقیت دیپلماسی، یک عملیات جدید دریایی در مدیترانه مرکزی را که به ایرینی موسوم است، آغاز کرده است».

به گفته او، «برای شروع مذاکرات سیاسی و در پیش گرفتن فرایند آشتی ملی در بین گروه‌های لیبیایی رقیب، به یک آتش‌بس کارآمد نیاز است. متوقف کردن سرازیر شدن تسلیحات و کمکهای نظامی به لیبی سبب تغییر محاسبه استراتژیک طرف‌های درگیر و کاهش امیدواری به عملی بودن هرگونه راه حل نظامی خواهد شد.

بورل با اشاره به تلاش نیروهای وابسته به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای تسلط بر طرابلس که تحت کنترل دولت «وفاق ملی لیبی» است، هشدار داد، این درگیری‌ها تبدیل به یک جنگ فرسایشی شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «به رغم تلاش‌های فشرده سازمان ملل و تعهد صریح طرف‌های لیبیایی و بازیگران بین‌المللی شامل اتحادیه اروپا در کنفرانس ژانویه برلین به تلاش برای آتش‌بس، جنگ ادامه دارد».

بورل که پیش از این درباره دخالت‌های خارجی در جنگ لیبی بارها هشدار داده بود، در یادداشت تازه خود در این باره تصریح کرد: «ارسال تسلیحات و دیگر تجهیزات نظامی از خارج به لیبی که نقض مستقیم تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است، بر شعله جنگ در لیبی دمیده است».

وی در پایان با اشاره مجدد به آغاز ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در مدیترانه مرکزی (عملیات ایرینی) افزود: «اتحادیه اروپا با توجه به وضعیت موجود به این درک رسیده است که باید مسئولیت بیشتری در قبال بحران لیبی برعهده بگیرد».

درگیری‌ها در لیبی در روزهای اخیر با اعلام اخیر نیروهای وابسته به خلیفه حفتر برای تسلط بر شهر طرابلس وارد فاز جدیدی شده است.

نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی حفتر که پیشتر شکست سنگینی را در ساحل غربی با واگذاری شهرهای آن منطقه به دولت وفاق ملی لیبی متحمل شدند، اعلام کردند که ظرف فقط چند روز آینده نبرد طرابلس را به نفع خود یکسره می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها