مخالفت سعودی ها با میانجیگری برای آزادی فلسطینیان/ وضعیت جسمی بازداشت‌شدگان بسیار وخیم است

مخالفت سعودی ها با میانجیگری برای آزادی فلسطینیان/ وضعیت جسمی بازداشت‌شدگان بسیار وخیم است
جمعه 5 ارديبهشت 1399 - 16:34

یک روزنامه لبنانی از مخالفت مسئولان سعودی با میانجیگری‌ها برای آزادی شماری از اعضای بازداشت شده جنبش حماس در عربستان و وضعیت بهداشتی بسیار نامناسب آنها در زندان‌های سعودی خبر داد.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه لبنانی الاخبار امروز در گزارشی نوشت: مسئولان سعودی همچنان به لجاجت و عنادورزی خود درخصوص هرگونه حل پرونده بازداشت شدگان حماس در زندان های عربستان ادامه می دهد.

این روزنامه افزود: عربستان ابتکارعمل سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله یمن مبنی بر آزادی اسیران حماس در عربستان در مقابل آزادی شماری از نظامیان اسیر سعودی از جمله یک خلبان را به دو علت رد کردند. نخست اینکه ریاض به طور اصولی هرگونه "وحدت مسیر یا سرنوشت بین دو جنبش" حماس و انصار الله را رد می کند و دوم اینکه به لجاجت خود درخصوص هرگونه راه حلی برای این پرونده ادامه می دهد.

روزنامه الاخبار به نقل از برخی منابع حماس نوشت: ریاض همچنان همه میانجیگری ها از میانجیگری اردن گرفته تا میانجیگری جدید مغرب برای بستن پرونده بازداشت شدگان حماس را نمی پذیرد، زیرا از نظر مسئولان سعودی پرونده ای ویژه و در ارتباط با امنیت داخلی عربستان است.

این منابع افزودند: وضعیت جسمی و سلامتی بازداشت شدگان بسیار بد است و خدمات بهداشتی و پزشکی و دستکم وسایل پیشگیری از ابتلا به کرونا نیز به آنها داده نمی شود. این وضعیت تهدیدی واقعی برای زندگی آنها به ویژه در سایه شیوع کرونا در عربستان و بیمار و سالخورده بودن شماری از بازداشت شدگان به شمار می رود.

این منابع گفتند: تمرکز دستگاههای امنیتی سعودی در تحقیقات خودشان روی شخصیت هایی سعودی است که برای مقاومت فلسطین کمک مالی کرده اند. همچنین آنها با این رفتار خود می خواهند یک نوع بازدارندگی در بین سعودیها و اعراب مقیم عربستان ایجاد کنند که در آینده در اندیشه کمک به مقاومت نباشند. ریاض از این رفتار خود همچنین می خواهد به دولت آمریکا اثبات کند که در تلاش برای خشکاندن منابع این حمایت است.

مسئولان سعودی به فشار بر 68 فرد بازداشت شده حماس در سایه شرایط بازداشت بسیار بدی به منظور کسب اطلاعات جدیدی درخصوص منابع حمایت مالی و کمک کنندگان سعودی ادامه می دهند.

در طول هفته گذشته، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با سعد الدین العثمانی نخست وزیر مغرب برای میانجیگری نزد عربستان به منظور آزادی این بازداشت شدگان تماس تلفنی گرفت.

سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله یمن 26 ماه مارس گذشته آمادگی کامل خود را برای آزادی یکی از خلبان اسیر سعودی و چهار افسر و نیروی متجاوز سعودی در مقابل آزادی بازداشت شدگان حماس از زندانهای عربستان را اعلام کرده بود.

وی همچنین بر موضع اصولی ملت یمن در حمایت از ملت فلسطین و محکومیت هرگونه توطئه علیه آنها تاکید کرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها