درخواست اردن از روسیه و آلمان برای فشار بر رژیم صهیونیستی

درخواست اردن از روسیه و آلمان برای فشار بر رژیم صهیونیستی
سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 - 12:00

اردن از برخی دولت‌های خارجی از جمله روسیه و آلمان خواست تا به رژیم صهیونیستی در راستای ممانعت از الحاق دره اردن و کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی فشار وارد کنند.

العالم ـ اردن

بنابر گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، اردن هفته گذشته به دنبال امضای توافق تشکیل کابینه بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و بنی گانتس رهبر حزب آبی‌سفید رژیم اسرائیل این درخواست را به دولت‌های خارجی ابلاغ کرده است.

طبق گزارش این رسانه صهیونیستی، ایمن صفدی وزیر خارجه اردن این درخواست را برای شماری از همتایان خود در کشورهایی از جمله روسیه، آلمان، مصر، ژاپن، سوئد و نروژ مطرح کرده است.

بر اساس گزارش مذبور، اردن هشدار داده است که الحاق احتمالی دره اردن و کرانه باختری تاثیر و پیامدهای مخربی برای خاورمیانه دارد و پایانی بر راه حل دو کشوری است.

این گزارش می‌افزاید که ابتکار عمل صفدی در همکاری نزدیک با فلسطینی‌ها که خودشان کمپینی را علیه الحاق کرانه باختری آغاز کرده اند، صورت گرفته است.

در ماه‌های اخیر روابط بین رژیم صهیونیستی و اردن به شدت تیره و تار شده است؛ امان سفیر خود در تل آویو را فراخوانده و هیچ مراسمی برای سالگرد توافق صلح بین طرفین برگزار نشده است. همچنین دسترسی آسان کشاورزان اسرائیلی به آنسوی مرز اردن نیز پایان یافته است. سال گذشته در پی وعده‌های انتخاباتی نتانیاهو برای الحاق اردن یک رزمایش بزرگ با نظارت نزدیک عبدالله دوم برای مقابله با دشمن خارجی برگزار کرد.

علاوه بر اقدامات اردن و فلسطین، اتحادیه عرب نیز به دنبال برگزاری یک کنفرانس اضطراری در این خصوص است.

به گزارش ایرنا، طبق توافق نتانیاهو و گانتس برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی، تل آویو با همکاری و حمایت آمریکا می‌تواند برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن به سرزمین‌های اشغالی از اول ژوئن (خرداد) دست به اقدام غیر قانونی خلاف مقررات بینالمللی بزند.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، شب گذشته یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا ضمن حمایت از تصاحب بخش‌هایی از کرانه باختری به دست تل آویو خواهان اجرای آن در چارچوب طرح جنجالی موسوم به معامله قرن شد.

مقامات ارشد اتحادیه اروپا و سازمان ملل روز پنجشنبه نسبت به تلاش رژیم صهیونیستی در این خصوص هشدار دادند. جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا حاکمیت رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری را به رسمیت نمی‌شناسند، اعلام کرد که چنین اقدامی موجب نقض جدی قانون بین المللی می‌شود.

از سوی دیگر نیکولای ملادنوف نماینده صلح سازمان ملل در خاورمیانه در جریان یک ویدئو کنفرانس با شورای امنیت سازمان ملل گفت که الحاق کرانه باختری و دره اردن با ضربه‌ای ویرانگر به راه حل دو کشوری مواجه خواهد شد.

حزب راست گرای طرفدار نتانیاهو در تلاش است تا در مدت زمان حضور دولت دونالد ترامپ موضوع الحاق کرانه باختری و دره اردن را به نفع خود پایان ببخشد.

پربیننده ترین خبرها