پیامدهای طرح نتانیاهو برای انضمام کرانه باختری به رژیم صهیونیستی

پیامدهای طرح نتانیاهو برای انضمام کرانه باختری به رژیم صهیونیستی
سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 - 14:57

همه شواهد حکایت از آن دارند که روند تصاحب زمین های فلسطین با حمایت آمریکا و چراغ سبز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال انجام است.

العالم - نظرکده

کارشناسان سیاسی معتقدند سیاست نتانیاهو برای تصاحب بخش هایی از کرانه باختری، برخاسته از این تفکر صهیونیستی است که باید تا جایی که می شود خاک فلسطین را اشغال کرده و شهرک ها را توسعه داد. علاوه بر این بر اساس معامله ترامپ - نتانیاهو، این رژیم می تواند پس از تصاحب قدس به عنوان پایتخت، شهرک های خود را تا دره اردن و شمال بحر المیت توسعه دهد.

کارشناسان سیاسی همچنین خاطرنشان کرده اند که تصمیم رژیم صهیونیستی برای انضمام کرانه باختری به این رژیم به منزله نسل کشی سیاسی و محو موجودیت ملت فلسطین و نقص کامل حقوق شهروندی فلسطینی است. آنها تأکید کرده اند که این رژیم، با چراغ دولت ترامپ، این روند را پیش می برد.

این کارشناسان بر این عقیده اند که نتانیاهو با انضمام کرانه باختری، چنبره خود را بر دولت و حکومت "اسرائیل" بیش از پیش تقویت می کند. این در حالی است که ترامپ هم برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تمدید ریاست جمهوری برای دور دوم، چشم به لابی اسرائیلی در این کشور دارد. وی همچنین از تأسیس ائتلاف جدید آمریکا و "اسرائیل" با مشارکت ائتلاف های منطقه ای و عربی برای مقابله با حامیان آرمان فلسطین – که خواستار وحدت مواضع مقاومت و حکومت فلسطین برای خنثی کردن نقشه های صهیونیسم در کرانه باختری هستند -، حمایت می کند.

در همین راستا برخی دیگر معتقدند این تصمیم نتانیاهو به روند تشکیل کابینه مشترک بین وی و بنی گانتز کمک می کند؛ در این بین آمریکا هم با اعمال فشار بر این رژیم، از طریق معامله ترامپ – که هدفش نابودی کامل حقوق ملت فلسطین است – به پیشبرد این هدف کمک می کند. کارشناسان بر این عقیده اند که این تصمیم ابعاد بسیاری دارد همچون محو و نابودی کامل هر گونه طرح برای تشکیل دولت مستقل فلسطین و نابودی باقی مانده های طرح موسوم به دو دولت و تحمیل حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بیش از 70 درصد از کرانه باختری و در نهایت خارج کردن این منطقه از حیطه قلمرو فلسطین برای همیشه.

کارشناسان سیاسی می افزایند اختلال موازنه قوا بین فلسطینی ها و رژیم اشغالگر باعث شده است که این رژیم علنا بخش هایی از خاک کرانه باختری را تصاحب کند. آنها همچنین می افزایند پاسخ به این اقدامات، باید پاسخی تاکتیکی باشد؛ برای این کار باید اختلاف را کنار گذاشت و وحدت را جایگزین کرد.

رهبران فلسطین تصمیم نتانیاهو را مقدمه تلاش رژیم اشغالگر برای تأسیس حکومت تلمودی در داخل خاک فلسطین می دانند و از حکومت فلسطین می خواهند با خروج از توافق اسلو و توقف هماهنگی امنیتی با اشغالگران، به صفوف مقاومت و وحدت ملی در برابر تصمیم نتانیاهو و معامله قرن بپیوندند.

پربیننده ترین خبرها