اذعان پنتاگون به کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی آمریکا در سومالی

اذعان پنتاگون به کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی آمریکا در سومالی
سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 - 16:11

یکی از مقامات ارشد «آفریکام» اعتراف کرد که در حمله هوایی سال گذشته آمریکا در سومالی پنج غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

العالم-آمریکا

پنتاگون روز دوشنبه اذعان کرد که در حمله سال پیش آمریکا به سومالی پنج غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

این اعلامِ فرماندهی آفریقای ایالات متحده آمریکا (آفریکام)، از معدود اعترافات ارتش آمریکا به کشتن غیرنظامیان در عملیات علیه گروه تروریستی «الشباب» بود.

ژنرال «استفان تاونسند» نظامی ارشد فرماندهی آمریکا در آفریقا، در گزارش ارزیابی سه‌ماهه ارتش درباره تلفات غیرنظامیان گفت: متاسفانه در حمله هوایی فوریه ۲۰۱۹ دو غیرنظامی کشته و سه نفر زخمی شدند.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داد، سال‌ها بود که آمریکا بر این ادعا که بر اثر حملات این کشور در سومالی هیچ غیرنظامی‌ای کشته نشده پافشاری می‌کرد و اتهامات سازمانهای حقوق بشری درباره افزایش آمار کشته شدن غیرنظامیان در حملات را به دلیل تصمیم ترامپ برای سست کردن قوانین ممانعت از تلفات غیرنظامیان، زیر سوال می‌برد.

سال گذشته سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی تلفات حملات هوایی ارتش آمریکا تنها در سومالی را از سال ۲۰۱۷، ۱۴ نفر اعلام کرد. آمریکا بیش از ۱۲ سال است که گاهی عملیات هوایی به اصطلاح ضدتروریستی در سومالی انجام می‌دهد اما این حملات در دوران ترامپ شدت گرفته و همچنان در حال افزایش است. سال ۲۰۱۹ آفریکام ۶۳ حمله در سومالی انجام داد که این رقم در سال ۲۰۱۸، ۴۷ مورد بود.

به دنبال انتقادهای مداوم درباره کشتار غیرنظامیان، فرماندهی آمریکا در آفریقا با بررسی این مسئله موافقت کرد. این دومین بار در سالهای اخیر بود که آمریکا به کشته شدن غیرنظامیان در عملیات ارتش ارتش این کشور اذعان می‌کرد.

سال قبل هم این فرمانده بعد از مخالفت با گزارش عفو بین‌الملل درباره تلفات غیرنظامیان، سرانجام در اقدامی نادر اقرارنامه‌ای منتشر و اعلام کرد اسناد ثبت شده توسط وی نشان می‌دهد در حمله آوریل ۲۰۱۸، دو غیرنظامی در سومالی کشته شدند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها