آمریکا در آستانه فاجعه انسانی/ شتاب کرونا برای گذر از ایستگاه 60 هزار قربانی

آمریکا در آستانه فاجعه انسانی/ شتاب کرونا برای گذر از ایستگاه 60 هزار قربانی
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 11:30

در حالی شتاب ارابه مرگ در آمریکا در مسیر گذر از ایستگاه 60 هزار قربانی و وقوع فاجعه انسانی بی سابقه قرار گرفته که مقامات این کشور همچنان درگیر اختلافات برسر نحوه تامین تجهیزات حفاظتی، مساله قرنطینه و ناتوان از دست یابی به راهی برای مهار این مصیبت هستند.

العالم ـ آمریکا

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا ( کووید 19) در آمریکا حاکی است که شمار مبتلایان به یک میلیون 35 هزار و 765 نفر و تعداد جانباختگان نیز در آستانه رسیدن به فاجعه 60 هزار نفر قرار دارد.

مطابق آخرین گزارش های منتشر شده، با احتساب مرگ 2 هزار و 207 نفر در 24 ساعت گذشته، شمار فوت شدگان ناشی از ویروس کرونا در آمریکا هم اکنون به 59 هزار و 266 نفر رسیده است. در همین حال خوشبختانه 142 هزار و 238 نفر نیز بهبود یافته اند.

با این حساب آمریکا هم به لحاظ شمار مبتلایان و هم به لحاظ تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا همچنان با فاصله معناداری از سایر کشورهای غربی به تنهایی در صدر این مصیبت جهانی قرار دارد.

بحران کرونا در آمریکا درحالی است که روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» اواخر روز دوشنبه (8 اردیبهشت ماه) گزارش داد که به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره خطرات ویروس کرونا در گزارشهای اطلاعاتی ماه‌های ژانویه و فوریه بارها هشدار داده شده بود ولی وی این گزارش ها را نمی خواند. گفته شده، این هشدارها که تعداد آنها بیشتر از دوازده بار است در زمانی که ترامپ هنوز خطرات همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ را دست‌کم می‌گرفت، در خلاصه گزارش طبقه‌بندی شده روزانه درباره مهمترین موضوعات جهانی و تهدیدات امنیتی گنجاده شده بود.

مقامات آمریکایی به واشنگتن پست گفته اند که رئیس‌جمهور آمریکا اغلب گزارشهای روزانه را نمی‌خواند. در گیرودار ناکامی ترامپ حالا کاخ سفید در صدد فرافکنی برآمده و با اتهام زنی به سازمان بهداشت جهانی و چین، به دنبال راهی برای فرار به جلو و رهایی از فشار ناشی از فاجعه انسانی در داخل کشور است.

جنگ نیابتی ترامپ با فرمانداران
از سوی دیگر اعتراض‌های اوایل اردیبهشت ماه در ایالت‌های آمریکا بخصوص در میشیگان که با شدت بیشتری همراه بود، به افزایش اختلافات میان ترامپ و فرمانداران دامن زده است.

ترامپ در توئیت‌هایی به تهییج مردم علیه فرمانداران ایالت‌های مخالف رفع قرنطینه پرداخته و با نوشته‌هایی همچون "ایالت‌های ویرجینیا، مینه‌سوتا و میشیگان را آزاد کنید"، به تحریک و هدایت معترضانی مبادرت کرد که بیشترشان از طرفداران او هستند و در این تجمع‌ها با خود سلاح گرم حمل می‌کنند. بسیاری از این اعتراض‌ها در برابر ساختمان‌های فرمانداری‌ها برپا شده است.

در همین حال اندرو کومو فرماندار ایالت نیویورک که بالاترین میزان ابتلا به ویروس کرونا در این ایالت است، نسبت به فشار و جنگ نیابتی که ترامپ از طریق این اعتراض‌ها در پیش گرفته است، انتقاد کرد و این اقدامات را «سیاسی کردن» قرنطینه در آمریکا از سوی رئیس جمهوری دانست.

براساس آخرین آمارهای اعلام شده در خصوص وضعیت کشورهای جهان به لحاظ اپیدمی کرونا، پس از آمریکا، ایتالیا با 27 هزار و 359 فوتی و سپس اسپانیا با 23 هزار و 822 فوتی در رده های دوم و سوم به لحاظ تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس مرگبار در جهان قرار دارند.

همچنین شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان تا این لحظه به 3 میلیون و 138 هزار و 115 نفر و تعداد جانباختگان به 217 هزار و 970 نفر و شمار بهبود یافتگان نیز به 955 هزار و 770 نفر رسیده است.

وضعیت کشورهای مختلف درگیر کرونا را از نظر شمار مبتلایان، بهبود یافتگان و فوت شدگان، براساس آخرین آمارهای اعلام شده ملاحظه فرمایید.

پربیننده ترین خبرها