روایت اتاقهای تاریک آمریکایی از پنجره العالم + فیلم

چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 18:22

شبکه جهانی العالم درمجموعه برنامه هایی مستند با عنوان "اتاقهای تاریک" تلاش دارد جدیدترین طرح و نقشه های مهم ترین اندیشکده های آمریکایی درخصوص خاورمیانه ،شمال آفریقا ومحور مقاومت را بررسی و واکاوی نماید.

العالم - آمریکا

اندیشکده های آمریکایی اگرچه در ظاهر مشغول کارهای مطالعاتی هستند اما درحقیقت عهده دار طراحی نقشه راه اعمال و تقویت سلطه کاخ سفید بر جهان اند. در این میان دو منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شکلی بسیار ویژه محل تمرکز این اندیشکده ها قرارگرفته اند.

از ویژگیهای اصلی این اتاق های فکر تاریک پیوند اساسی و محکم آنها با حکمرانان کاخ سفید اعم از دموکرات و جمهوری خواه است. در عین حال بسیاری از کارشناسان و اصحاب فکر این اندیشکده ها را چهره های عموما طراز بالای نظامی، سیاسی و رسانه ای تشکیل می دهند، چهره هایی که می کوشند با همفکری با یکدیگر ایده تحقق هژمونی آمریکا را در جهان و به ویژه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عملیاتی کنند.

تاملی در رفتار این اندیشکده ها و تعاملات آنان با حکمرانان کاخ سفید درخصوص منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می دهد در کنار پروژه دیرینه تحمیل اسرائیل به منطقه در دو دهه اخیر نیز "اسلام هراسی" و "ایران هراسی" در دستور کار ویژه این تاریک خانه های فکری قرار گرفته است.

در قسمت نخست مستند "اتاقهای تاریک" با عنوان "شیرهای رافدین" طراحی اندیشکده واشنگتن برای نابودی "حشد الشعبی" درعراق که قریب به یک ماه پیش منتشر شده واکاوی خواهد شد. در طراحی اندیشکده واشنگتن به کاخ سفید توصیه می شود حشد الشعبی را باید احترام کرد اما از محتوا خالی نمود. در این طرح بازه زمانی 5 تا 10 سال برای تحقق این ایده توصیه می شود و بر راهکارهایی همچون کوچک سازی حشدالشعبی، ادغام آن درسایر نیروها،کاستن از بودجه این نیرو و... تاکید شده است.

این مستند با نویسندگی و کارشناسی جمعی از صاحبنظران و تهیه کنندگی مهندس "محمد معین مقامی" جمعه مورخ 1399/2/12 ساعت 21 به وقت تهران از شبکه العالم پخش خواهد شد.

مستند شیرهای رافدین همزمان با پخش در سایت العالم به نشانی www.alalamtv.net برای علاقه مندان بارگذاری می شود.

پربیننده ترین خبرها