وبگاه یمنی گزارش کرد؛

تنش و رقابت بین‌المللی در جنوب یمن

تنش و رقابت بین‌المللی در جنوب یمن
پنج‌شنبه 11 ارديبهشت 1399 - 12:37

یک وبگاه یمنی اعزام ناوگان دریایی چین به بندر عدن و ورود نیروهای انگلیسی و آمریکایی، همزمان با تشدید تنش‌ها میان نیروهای اماراتی و دولت مستعفی را به رقابت بین‌المللی در جنوب یمن تعبیر کرد.

العالم - یمن

جنوب یمن این روزها شاهد درگیری شدید میان نیروهای «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات و نیروهای دولت مستعفی (منصور هادی) است اما از سوی دیگر شاهد رقابتی بین‌المللی نیز هست.

وبگاه «الخبر الیمنی» در گزارشی در این باره نوشت: با اعلام چین مبنی بر اعزام ناوگان دریایی‌اش به خلیج عدن ، جنوب یمن وارد رقابت آمریکایی-روسی برای تسلط بر مهم‌ترین عناصر اقتصادی و راهبردی یمن شده است.

در ادامه این گزارش به اعزام ناوگان ۳۵ دریایی ارتش چین از بندر«جوشان» به بندر عدن به نقل از خبرگزاری «شینهوا»-در هفته جاری-اشاره شده و آمده است: این ناوگان شامل ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌‎شونده «تای‌یوان» است که برای اولین بار در یک مأموریت خارجی در کنار ناوچه «جینگژو» (Jingzhou) شرکت می‌کند. همچنین کشتی «چاو هو» با ۹۶۰ افسر و صدها نظامی نیز اعزام شده‌اند.

این وبگاه یمنی ادامه داد، اعزام ناوگان چین به عدن همزمان با تشدید تنش‌ها در جنوب یمن در پی پیاده شدن نیروهای آمریکایی و انگلیسی در سواحل مشرف به خلیج عدن تا اقیانوس هند و دریای عرب صورت می‌گیرد.

الخبر الیمنی افزود، چین پیشتر توافقنامه‌هایی با «علی محسن» معاون «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن درباره اجاره بندر عدن امضا کرده است. علی‌رغم دیدارهای سفیر چین با رهبران حزب الاصلاح و دعوت از سران ارشد این حزب برای سفر به پکن، موضع چین در قبال جنگ پنج ساله علیه یمن «کمرنگ» بود.

در ادامه این گزارش آمده: چین به برنده شدن در بندرهای یمن چشم دوخته زیرا نقاط مهمی در راه جدید ابریشم برای تسلط بر تجارت بین‌المللی از طریق دریاست. چین با اعزام تجهیزات نظامی خود وارد نبرد آمریکایی-روسی آشکار شده در جنوب یمن شده است.

الخبر الیمنی افزود، سه‌شنبه هفته جاری «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه تماسی با «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی -در اولین حمایت خارجی از اعلام خومختاری توسط این شورا در جنوب یمن- برقرار کرد؛ عیدروس چند بار به روسیه سفر کرده است.

این تماس در زمانی صورت گرفت که شورای انتقالی تحت فشارهای بین‌المللی برای لغو خودمختاری در جنوب یمن است. به عنوان مثال «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با ابراز نارضایتی از این اقدام شورای انتقالی اعلام کرد که این نیروها باید فورا به توافق ریاض برگردند.

در پایان گزارش مذکور آمده، شورای انتقالی با اعلام خودمختاری در جنوب یمن توپ را از زمین متحدان منطقه‌ای به دایره نبرد بین‌المللی شوت کرد اما بیم آن وجود دارد که امور از کنترل خارج شود و یمن به میدان دیگری برای نزاع بین‌المللی مانند سوریه و لیبی تبدیل شود.

نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن شامگاه ششم اردیبهشت در اقدامی که علیه دولت هادی و متحد سعودی است، اعلام خودمختاری کردند و همزمان با بیانیه رئیس این شورا –مقیم در امارات- تحرکات نظامی خود را در عدن از سر گرفتند.

فارس

پربیننده ترین خبرها