آیا غول داعش در عراق از چراغ خارج شده است؟

آیا غول داعش در عراق از چراغ خارج شده است؟
شنبه 13 ارديبهشت 1399 - 12:32

العالم _ عراق

خبر:

در آخرین درگیر دواعش با نیروهای حشد الشعبی در استان صلاح الدین عراق تعدادی از نیروهای حشد الشعبی به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح شدند.

تحلیل:

- اگرچه درگیری ها میان باقیمانده های داعشی و نیروهای حشد الشعبی در خلال ماه های گذشته همواره وجود داشته است اما تشدید این درگیری ها به ویژه درروزهای اخیر را باید در سایه تحولات چند هفته گذشته تحلیل کرد اولین نکته در این خصوص انکه تشدید درگیری ها دقیقا بلافاصله پس از زمانی صورت می پذیرد که امریکا شماری از سرکردگان و فرماندهان داعشی را از زندانهای "قسد" در شمال سوریه تحویل گرفته و به عراق منتقل کرده است. تاملی در این مساله که دو هفته پیش رسانه ای شد و تشدید درگیری ها ی این روزها گویایی حقایقی معطوف به اصرار امریکایی ها بر احیای داعش در عراق است.

- دومین نکته دراین خصوص انکه مبادرت داعش به عملیاتی این چنین سنگین متعاقب شرایطی صورت می گیرد که امریکا پایگاه های مشترک خود با عراق را تحویل دولت این کشور داد و نیرو و تجهیزات خود را در 3پایگاه نزدیک مرزهای ایران، سوریه و همچنین بغداد متمرکز کرد. بر این اساس می توان حملات دواعش را در هماهنگی با امریکا تحلیل کرد و هدف از آن را نشان دادن عدم توانایی عراق در تامین امنیت خود بدون حضور امریکا معرفی کرد.

- سومین نکته انکه تشدید درگیری ها و تقویت حملات دواعش در آستانه برگزاری اولین نشست به اصطلاح استراتژیک امریکا و عراق طی روزهای اینده میتواند با این هدف صورت گرفته باشد که امریکا با دستی پرتر در این مذاکرات حاضر شود و پیش از مذاکره دولت عراق را به این جمع بندی رسانده باشد که دولت عراق بیش از امریکا نیازمند حضور جدی امریکا در کشورش است.

- بدیهی است مجامع و رسانه های معاند عراق، عملیات دیروز داعش را در سایه اعلام جدایی 4 تیپ حشدالشعبی از این مجموعه به تحلیل بنشینند و از این مساله کم رنگ شدن اصرارها در عراق مبنی بر خروج امریکا از این کشور را استنتاج کنند این درحالی است که از نگاه حشد الشعبی در هر هیبت و شاکله ای داعش همان داعش موصل است و در حقیقت جاده صاف کن و ابزار حضور امریکا در عراق انچنان که در 2014 وماجرای اشغال موصل اینچنین نقش افرینی کرد.درحالی که در موصل حشدالشعبی غول داعش را در چراغ کرد این بار و در سایه تجربه های گذشته به هیچ وجه اجازه خروج این غول از چراغ را ندهد.

پربیننده ترین خبرها