آیا حمله تروریستی به درعا یعنی بازگشت به آغاز بحران در سوریه؟

آیا حمله تروریستی به درعا یعنی بازگشت به آغاز بحران در سوریه؟
دوشنبه 15 ارديبهشت 1399 - 22:09

العالم _ سوریه

خبر:

در هجوم دو شنبه عناصر تروریست در درعای سوریه 9 نظامی سوری کشته شدند.

تحلیل:

- در سال 2011 بحران سوریه از درعا در جنوب سوریه آغاز شد وبه دیگر مناطق این کشور سرایت داده شد. در اهمیت این منطقه همین بس که اولا به لحاظ اقتصادی منبع قابل اتکایی برای کمک به اقتصاد سوریه است. ثانیا جاده بین المللی بیروت، دمشق و امان که اهمیتی استراتژیک برای سوریه دارد در این منطقه واقع است و بالاخره هنگامی که درسال 2018 از دست تروریست های مسلح ازاد شد در واقع اساسی ترین ضربه را متوجه تشکیلات تروریستی داخلی و کشورهای خارجی حامی انها کرد. به نظر می رسد احیائ جریانات تروریستی و اعمال فشار حداکثری اقتصادی برنظام سوریه درشرایط کنونی از جمله اساسی ترین دلیل هجوم نظام مند امروز در درعا باشد.

- اگرچه برخی منابع با معرفی "ابو طارق" به عنوان فرمانده این عملیات خون بار کوشیده اند تا این اقدام را گونه ای تسویه حساب داخلی در سوریه معرفی کنند، واقعیت را وارونه جلوه دهند و این اقدام را نوعی انتقام گیری از سیاست های نظام سوریه در درعا معرفی کنند اما کاملا روشن است که از سویی مسئولیت مبارزه با عوامل ناامنی در سوریه در هر شرایطی و در هر منطقه ای از سوریه متوجه دولت این کشور است. از دیگر سو اساسا منطقه درعا منطقه ای خاص به لحاظ امنیتی است و در مناطق خاص نگاه های امنیتی اغلب حساس تر از دیگر مناطق است و بالاخره نحوه انجام عملیات امروز نشان می دهد بانیان آن هدفی فراتر از کشتار چند نیروی نظامی سوریه را تعقیب می کرده اند. در واقع هدف برتر انها ایجاد خوف در مردم این منطقه در همراهی با نظام سوریه بوده است. حمله، دستگیری،انتقال ، اعدام و بالاخره قراردادن اجساد نیروهای نظامی در انظار مردم به خوبی گویای این مساله است.

-حمله امروز در کنار حملات مکرر اسرائیل به سوریه و در عین حال اصرار ترامپ بر ماندن در شمال این کشور جملگی حکایت از هدف مشترک محور غربی-عبری و عربی در سوریه دارد و نشان می دهد علی رغم تحمل شکست های پی درپی ،این محور همچنان به سوریه ای بدون نظام قانونی فعلی نظر دارد. این در حالی است که مروری بر تحولات سوریه از 2011 به این طرف نشان می دهد بازگشت ناآرامی به سوریه در هیات گذشته بسیار دور از ذهن می نماید خواه این ناآرامی ها در درعا رخ دهد خواه از ناحیه اسرائیل ساماندهی شود و خواه تامین سیاست های امریکا را هدف خود قرارداده باشد.

پربیننده ترین خبرها