واکاوی ابعاد مختلف تصمیم اخیر آلمان علیه حزب الله

واکاوی ابعاد مختلف تصمیم اخیر آلمان علیه حزب الله
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 - 11:01

اتخاذ اقداماتی از سوی کشورهای غربی علیه حزب الله، به ویژه از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که دنباله رو واشنگتن هستند،رویداد تازه ای نیست، اما تصمیم اخیر آلمان مبنی بر ممنوع کردن فعالیت های حزب الله در این کشور و قرار دادن نام حزب الله در لیست گروه های تروریستی، دارای نشانه ها و ابعاد جدید و قابل تاملی است.

العالم - تحلیل روز

مسئولان آلمانی هیچ توجیه و تفسیری درمورد تصمیم اخیر خود علیه حزب الله ارائه نکردند جز آنکه این حزب خواستار پایان یافتن رژیم اشغالگر رژیم صهیونیستی است و این بهانه اقدام آلمان را مبنی بر ممنوعیت فعالیت حزب الله در آلمان و بازداشت لبنانی های مقیم این کشور به بهانه اینکه به ارتباط آنها با حزب الله شک دارند، توجیه نمی کند، مگر اینکه اینگونه فرض کنیم که آلمان تبدیل به ژاندارم اسرائیل شده است و هر کسی که در مقابل این رژیم اشغالگر بایستد را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد اما آلمان به چه علت و چرا در این بازه زمانی چنین اقدامی علیه حزب الله را انجام داد؟

آلمان همواره نقش یک میانجی بین المللی را در پاره ای از مسائل موجود میان مقاومت و رژیم صهیونیستی به ویژه مسائل امنیتی دارا بود، چند سال پیش آلمان نقش مهمی را در تکمیل روند عملیات تبادل اسرا میان حزب الله و رژیم صهیونیستی ایفا کرد و پیش از اتخاذ تصمیم اخیر خود علیه حزب الله، برلین عجله ای برای جلب منافع اسرائیل نشان نداده است و اولین نتیجه چنین تصمیمی این است که آلمان جایگاه خود را به عنوان میانجی در هر مسئله ای در آینده از دست خواهد داد مگر اینکه از تصمیم خود که مبتنی بر هیچ اسناد و مدارکی نیست، منصرف شود.

افزون بر این، دولت آلمان می داند که تصمیم اخیرش درخصوص حزب الله هیچ ضمانت اجرایی در خارج از مرزهای این کشور ندارد و اتحادیه اروپا از این تصمیم برلین دوری کرده و این تصمیم تنها به منزله سرویس دهی به رژیم صهیونیستی محسوب می شود و در روزهای آتی خواهیم دانست که در مقابل این تصمیم چه چیزی عاید برلین می شود اما از لحاظ بازه زمانی، باید تاکید داشت اتخاذ و اعلام چنین تصمیمی از سوی آلمان بی ارتباط به تحولات اخیر لبنان و وضعیت سیاسی و اقتصادی موجود در این کشور نیست، در حال حاضر جریانی رواج دارد که در حال القای این مدعاست که دولت لبنان، دولت حزب الله و ایران است و این دولت به هیچ وجه نباید مجال موفقیت داشته باشد و برخی تحولات اخیر در لبنان نیز حاکی از تامین منافع این جریان است.

یکی از مهمتریم ابزارهای اعمال فشار علیه دولت لبنان، مسئله وضعیت اقتصادی است و همه پیام هایی که از سوی دیگر کشورها و گروهها به بیروت رسیده است حاوی باج خواهی و امتیازخواهی از دولت در قبال حمایت از آن در مسئله اقتصادی است.

از افزایش قیمت دلار و بحران پیچیده اقتصادی گرفته تا مسئله نفت و نقش اسرائیل و آمریکا در آن و همه اینها همسو با تصمیم ممنوعیت فعالیت حزب الله در آلمان، همچون آبی است که به یک آسیاب ریخته می شود. اما در عوض ، سؤالات و نكاتی وجود دارد كه باید در پاسخ به این تصمیم مطرح شود...

-چگونه می توان حزبی که فراکسیون خود را در پارلمان و نمایندگی مخصوص خود را در دولت دارد یک حزب ممنوع و تروریست نامید و و جناح سیاسی آن را ممنوع تلقی کرد؟

-پرواضح است که حزب الله از جایگاه مردمی بسیار گسترده ای در لبنان برخوردار است و تروریستی خواندن حزب الله این اتهام را به همه لبنانی هایی که از حزب الله حمایت می کنند به ویژه در خصوص مسائل مربوط به رژیم اشغالگر قدس، نسبت داده می شود.

-محبوبیت و جایگاه مردمی حزب الله تنها به مرزهای لبنان محدود نمی شود بلکه در دیگر کشورهای عربی شمار زیادی حامی و هوادار حزب الله هستند و به تبع آن این تصمیم آلمان تنها حزب الله را هدف نگرفته است، بلکه تمام کسانی که در خارج از لبنان از تفکر حزب الله حمایت می کنند و به یک اعتبار، تمام محور مقاومت را هدف گرفته است.

از سوی دیگر، می توان انگیزه ها و عوامل پشت پرده تصمیم اخیر آلمان را از استقبال فوری آمریکا و رژیم صهیونیستی از این تصمیم دریافت و همین امر نشان می دهد که این تصمیم آلمان به نفع چه طرف هایی اتخاذ شده و بر اساس این حقیقت باید به آن واکنش نشان داد، واکنشی مناسب که در راستای واکنش ها به هرگونه تجاوزات رژیم صهیونیستی صورت می گیرد.

حسين الموسوي

پربیننده ترین خبرها