عراق؛ مِلک آمریکا نیست

عراق؛ مِلک آمریکا نیست
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 - 22:42

برخی رسانه های عراقی و بیشتر شبکه های اجتماعی، نامه ای منسوب به ماتیو تولر سفیر آمریکا در عراق را منتشر کردند که با لحنی بسیار تند، تشکل های سیاسی مخالف با رای دادن به مصطفی الکاظمی نخست وزیر مامور را تهدید کرده بود.

العالم - کشکول

این نامه به دو زبان عربی و انگلیسی پس از اعلام دفتر محمد الحلبوسی رئیس پارلمان مبنی بر به تعویق افتادن جلسه نمایندگان عراق که قرار بود روز سه شنبه و شامگاه چهارشنبه برگزار شود، منتشر شد.

درنامه منتسب به تولر آمده : آمریکا به تشکیل دولت مصطفی الکاظمی اهمیت زیادی می دهد و باید نقاط ضعف یا ملاحظات در انتخاب وزرا باتوجه به تبعات وحشتناکی که برای کشور دارد، نادیده گرفته شود.

دولت پیشبرد امور، عادل عبدالمهدی در برخورد با بسیاری از مشکلات عراق فلج و ناتوان است به عنوان دوست و شرکای شما در 17 سال گذشته در صورت عدم تایید دولت مصطفی الکاظمی، به شدت نگران تبعات آن بر دولت عراق و ملت هستیم زیرا ویرانگر خواهد بود.

اگر دولت تشکیل شود همه تلاش خود را برای کمک به عراق جهت مقابله با مشکلات اتی انجام خواهیم داد.

علیرغم اینکه منابع مستقل تاکنون صحت این نامه را تایید نکرده اند اما به دو دلیل می توان گفت بعید نیست مقامات امریکایی نه تنها در عراق بلکه در بسیاری از مناطق و پرونده ها چنین نامه هایی بنویسند.

دلیل اول اینکه، واشنگتن و سفارت امریکا تا الان ارسال این نامه برای تشکل های عراقی را تکذیب نکرده اند.

اما دلیل دوم طغیانگری مقامات آمریکایی به حدی رسیده که معتقدند حق دارند هر کاری انجام دهند و هیچ کس حق اعتراض و بازخواست آنان را ندارد. همه اقدامات دولت های آمریکا و به ویژه دولت کنونی در این چارچوب است. آیا دولت کنونی بسیاری از توافق ها و پیمان های بین المللی دو جانبه یا چند جانبه را لغو نکرده است و دولت فعلی نیز در هر کاری سرک می کشد و هرگز آن را با قوانین بینالمللی و در راس ان قانون نقض حاکمیت و استقلال سایر کشورها نمی داند.

اما واشنگتن فراموش کرده که عراق مانند دیگر کشورهای عربی نیست که با تهدید یا تحریم تسلیم شود، عراق امروز قهرمانانی دارد که برای سربلندی کشور هرچه دارند را فدا می کنند مردمی که به جز عزت و کرامت خود از همه چیز میگذرند که در سالهای پیش شاهد آن بودیم. مثلا زمانی که واشنگتن تصمیم گرفت بخشی از عراق را به "دولت عراق و شام " واگذار کند ،عراقی ها استین بالا زده و توطئه امریکا را ناکام گذارده ونگذاشتند یک وجب از اراضی عراق تحت تسلط داعش باشد که همه می دانند دست پرورده امریکاست.

از اینرو می بینیم که مقامات عراقی از جمله نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز سریعا در پیامی توییتری به نامه سفیر امریکا واکنش نشان داد و گفت :«اگر جعلی باشد، آن را زباله به شمار می‌آورم.. و چنانچه درست باشد، [در این صورت] عراق خود مردانی دارد که منافع و مصلحت آن و مردمش را برآورده می‌کنند. ما دخالت در امور داخلی‌مان را نمی‌پذیریم؛ این هم از وظایف دیپلماتیک سفیر نیست».

عزت الشابندر سیاستمدار عراقی نیز در توییتی نوشت: هیچ نماینده ی شرافتمندی تسلیم این تهدید نمی شود و آخرتش را به دنیایش نمی فروشد.

عراق هم اکنون به شدت به ثبات و امنیت نیاز دارد و اگر برخی به ایجاد اختلاف در صفوف آن و اختلاف افکنی میان احزاب و ایجاد تنش دل بسته اند شاید به نتایجی دست یابند اما لحظهای است زیرا در عراق اندیشمندان و افراد آگاهی است که بتوانند منافع کشور را تشخیص دهند .مراجع نیز به کسی اجازه نخواهند داد کسی با سرنوشت عراقی و عراقی انگونه که دوست دارد، بازی کند.

عراقی ها دخالت در مسائل داخلی خود را ضربه به کرامت و استقلال خود می دانند و مساله تشکیل دولت و رای دادن پارلمان مساله ساده ای نیست تا عراقی ها به هرکسی اجازه دهند تا در آن دخالت کند و برخی نامزدهای وزراتخانه را وتو و به برخی چراغ سبز نشان دهند از اینرو اگر واشنگتن در صدد حفظ منافع خود در عراق است بهتر است در مسائلش دخالت نکند و عراق را رها کند زیرا خودشان می توانند منافع خود را تشخیص دهند

بدون شک این نامه (اگر از سوی سفیر امریکا در عراق صادر شده باشد ) بیش از هر کسی توهین به مصطفی الکاظمی است. زیرا اسم امریکا به همه مسائل منفی عراق از اشغال تا اقدامات غیر اخلاقی و جنایت های سربازان امریکا در عراق گره خورده به گونه ای که عراقی ها را از پارلمان و دولت واداشته تا خواهان اخراج آنان از عراق شوند.

پربیننده ترین خبرها