جنگ شایعات علیه بشار اسد؛ تلاش ناکام برای تخریب روابط دمشق با همپیمانان

جنگ شایعات علیه بشار اسد؛ تلاش ناکام برای تخریب روابط دمشق با همپیمانان
چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399 - 11:21

«جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا در سوریه، در مصاحبه اخیر خود با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به شدت به بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمله کرد که این حملات، بیانگر سیاست آمریکا در قبال اسد بود.

العالم- سوریه

جفری برای مستند کردن ادعاهای خود علیه اسد از اظهارات برخی شخصیتها و پایگاههای خبری روسیه استفاده کرد و گفت که آمریکا با اعمال فشار به رئیس جمهور سوریه از سال 1970 تا کنون، قصد دارد اسد را مجبور به امتیازدهی کند؛ اظهاراتی که مهر تأییدی بر استحکام روابط سوریه با جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان همپیمانان این کشور است.

فرستاده آمریکا در این مصاحبه مدعی توافقاتی با روسیه علیه دولت سوریه شد، ولی هیچ اطلاعات دقیقی درباره مذاکرات بین طرف آمریکایی و روس بر سر سوریه ارائه نکرد تا بتواند در دل دولت و ملت سوریه ایجاد شک و شبهه کند و از این طریق، «جنگ شایعات» علیه دمشق را تکمیل کند.

جنگ شایعات چگونه آغاز شد؟

روزنامه الاخبار لبنان با انتشار گزارشی به بررسی چنین شایعاتی پرداخت و نوشت، این برای نخستین بار نیست که علیه بشار اسد چنین تبلیغاتی صورت می‌گیرد، ولی تبلیغات اخیر که جفری بر آن دست گذاشت، از دو منبع الهام می‌گیرد: نخست، مطلبی که «خبرگزاری فدرال» روسیه در 25 فروردین ماه گذشته منتشر کرد. دوم؛ مقاله سفیر پیشین روسیه در الجزایر که 29 فروردین ماه منتشر و در آن ادعا شده بود که روسیه، ترکیه و ایران بر سر برکناری بشار اسد توافق کردند.

خبرگزاری فدرال روسیه تحت تملک «یوگنی پریگوژین» معروف به «آشپز پوتین» است. در این خبرگزاری یک کارشناس مسائل اجتماعی روس نزدیک به پریگوژین، از هزار شهروند سوری نظرسنجی و ادعا کرد که فقط 32% از مردم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2021 به اسد رأی می‌دهند.

این گزارش چهار روز در سایت خبرگزاری فدرال روسیه قرار داشت و سپس اعلام شد که «افراطی‌های تُرک» سایت این خبرگزاری را هک کردند و این کارشناس روس نیز نظرسنجی مذکور را از وبلاگ خود حذف کرد. خبرگزاری فدرال نیز پس از این مسئله، مقالاتی در تأیید و حمایت بشار اسد منتشر کرد.

به گزارش الاخبار، پریگوژین که یک تاجر روس مقیم در سن‌پترزبورگ است، ماشین خبری حرفه‌ای را در جنگ رسانه‌ای در اختیار دارد که بارها مورد انتقاد رسانه‌های نزدیک به پوتین قرار گرفته است. این رسانه‌ها معتقدند که پریگوژین در تلاش است تا دولت روسیه را در راستای منافع خود، کنترل کند. کما اینکه روابط وی با دولت روسیه همیشه خوب نیست.

این روزنامه به نقل از چند منبع در مسکو و دمشق گزارش داد، پس از اینکه دولت سوریه موفق شد برخی از منابع خود را از دست داعش آزاد کند، برخی از منافع پریگوژین طی سالهای به خطر افتاد؛ زیرا با فروکش کردن شعله جنگ، نقش دلالی که امثال پریگوژین و برخی از طرفهای سوری ایفا می‌کردند، به پایان می‌رسد و حملاتی که در خبرگزاری تحت تملک وی به دولت سوریه صورت گرفته، تلاشی برای عقد قراردادهای جدید دمشق با این تاجر روس و حمایت از منافعش بوده است.

الاخبار درباره ادعای سفیر پیشین روسیه در الجزایز هم تأکید کرد، آنچه وی گفته -بر خلاف ادعای برخی رسانه‌های خارجی و عربی- تحقیق منتشره از سوی «شورای روابط خارجی روسیه» نیست، بلکه مقاله‌ای است که در روزنامه «کامرسنت» منتشر شد. این روزنامه نیز به انتقاد از دولت سوریه شهره است.

به گزارش این روزنامه، پس از این ادعاها، مطبوعات صهیونیستی وارد عمل شدند. «ایهود یعاری» که از افراد نزدیک به سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی است، درباره «روابط متشنج پوتین و اسد» قلم‌فرسایی کرد. شبکه‌های یک و دو و پس از آن، 12 و 13 این رژیم، به این ادعا دامن زدند.

«ایدی کوهن» خبرنگار صهیونیستی در صفحه توئیتر خود در سوم اکتبر به نقل از یک «منبع خارجی» ادعا کرده بود که «خروج قطعی اسد از حکومت در جولای خواهد بود». کوهن نیز یکی از کسانی است که به شایعه‌پراکنی مشهور است. پس از این شایعه بود که رسانه‌های نزدیک به معارضان سوری، ترکیه و قطر این اظهارنظر را دست به دست کردند.

شاید سکوت رسمی سوریه در آغاز این حمله تبلیغاتی، باعث شد که بسیاری از کارشناسان به مواضع روسیه در قبال دمشق شک کنند، ولی بیانیه کرملین، به این شک و شبهه‌ها پایان داد. «دیمتری پسکوف» سخنگوی رسمی ریاست جمهوری روسیه تأکید کرد که خبرگزاری فدرال دو بار هک شده و «کرملین آنچه را درباره سوریه منتشر شده، بسیار منفی می‌داند... و اطلاعات کذب، به روزنامه‌هایی مربوط است که بیشتر زرد هستند».

فارس

پربیننده ترین خبرها