نخست‌وزیر سابق انگلیس: «روابط ویژه» لندن با واشنگتن نباید مانع از همکاری با چین شود

نخست‌وزیر سابق انگلیس: «روابط ویژه» لندن با واشنگتن نباید مانع از همکاری با چین شود
چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399 - 14:56

نخست وزیر سابق انگلیس در اولین یادداشت از زمان استعفایش نوشت، کشورهای غربی باید بدون توجه به اظهارات دولت آمریکا، جهت مقابله با ویروس کرونا با چین همکاری کنند.

العالم- اروپا

«ترزا می» نخست‌وزیر سابق انگلیس روز چهارشنبه بیان داشت، روابط ویژه میان لندن و واشنگتن نباید مانع از ادامه همکاری‌ها با چین شود.

به نوشته نشریه «پولیتیکو»، ترزا می در اولین یادداشت خود از زمان استعفایش، در روزنامه «تایمز» نوشت، فقدان همکاری بین‌المللی جهت مبارزه با شیوع ویروس کرونا، ملی‌گرایی و عوام گرایی را تشدید کرده و موجب افزایش تفرقه میان کشورها می‌شود.

وی افزود، اقدام دولت‌ها در بستن مرزهای کشورشان جهت محافظت از شهروندان قابل درک است اما رهبران آن‌ها در متحد شدن علیه این بحران ناکام بوده‌اند.

ترزا می در این یادداشت از بریتانیا و دیگر کشورهای غربی درخواست کرد، علی‌رغم اتهام‌زنی‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه چین، با این کشور جهت مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا همکاری کنند.

نخست‌وزیر سابق انگلیس نوشت: «بریتانیا همواره روابط ویژه‌ای با آمریکا خواهد داشت. اما این روابط هرگز نباید مانع از داشتن روابط دیپلماتیک و تجاری با دیگر کشورها شود».

این سیاست‌مدار محافظه‌کار افزود، ضعف سازمان جهانی بهداشت در مواجه با ویروس کرونا نباید بهانه‌ای برای بی‌اعتبار کردن سنت همکاری‌ بین کشورها شود بلکه باید به آن‌ها انگیزه دهد تا این نقص‌های نهاد را اصلاح کنند.

چندی پیش ترامپ به بهانه کم‌کاری سازمان جهانی بهداشت در مقابله با ویروس کرونا و هم‌دستی با چین، منشاء شیوع این بیماری، سهم آمریکا از بودجه این سازمان را قطع کرد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان و سیاست‌مداران آمریکایی، اقدام دیرهنگام و ضعیف دولت ترامپ عامل اصلی تبدیل این کشور به بزرگ‌ترین مرکز شیوع ویروس کرونا در جهان است.

در انگلیس نیز پاسخ دیرهنگام دولت به شیوع ویروس کرونا و تعلل در اجرای قرنطینه، موجب شده این کشور با فوت ۲۹۴۲۷ نفر در اثر این بیماری، مرگبارترین شیوع کووید-۱۹ در اروپا را تجربه کند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها