هویتی که بین سازش و مذاکره گم شد

هویتی که بین سازش و مذاکره گم شد
پنج‌شنبه 18 ارديبهشت 1399 - 10:40

چهل سال بود که سیاست آمریکا فعالیت های شهرک سازی در زمین های فلسطین را غیر قانونی و خلاف قوانین بین الملل می دانست اما دونالد ترامپ فقط با یک امضا، تمام قوانین و منشورها و معاهدات را یک باره زیر پا گذاشت و چهره واقعی سیاست این کشور را نمایان کرد.

العالم - تحلیل روز

ترامپ در حمایت بی چون و چرا و نامحدود از رژیم صهیونیستی تا آنجا پیش رفته است که خود، از هر صهیونیستی، صهیونیست تر شده است. او ابتدا دست به سوی جولان و سپس قدس دراز کرد و اکنون در نهان و آشکار به دنبال انضمام کرانه باختری به این رژیم است؛ در تمام مدت، امتیازهایی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است که این رژیم هرگز تصورش را نمی کرد؛ امروز همه آمال و آرزوهای این رژیم در طبقی زرین که حکام عرب از دارایی های ملت ها ساخته و برای اعلام معامله ننگین ترامپ به وی چراغ سبز نشان داده اند، به این رژیم پیشکش می شود.

آمریکا در ظاهر از نتانیاهو خواسته بود که آغاز روند انضمام کرانه باختری را به پس از انتخابات این رژیم موکول کند اما در نهان، در کمیته ای که برای پیشبرد این هدف تشکیل شده است، شرکت می کند.

دولت آمریکا امروز منطقه دره اردن – که منطقه ای استراتژیک و مشتمل بر 30 درصد از مساحت زمین های اشغال شده کرانه باختری است – و شهرک های موجود در کرانه باختری و قدس شرقی، را بخش جدایی ناپذیر از به اصطلاح پایتخت این رژیم می داند.

این رژیم اکنون پس از تشکیل کابینه از آمریکا انتظار دارد به وعده های خود عمل کند و ظرف پلک به هم زدنی، غول چراغ جادوی آمریکایی، آرزوهای این رژیم را برآورده و اعلام کرد که حاضر است دست اندازی این رژیم بر بخش وسیعی از کرانه باختری را به رسمیت بشناسد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری اعلام کرد: "همانطور که همیشه اعلام کرده ایم، آماده ایم اقدامات اسرائیل را برای بسط حاکمیت خود و اعمال قانون اسرائیلی بر مناطقی از کرانه باختری به عنوان بخشی از خاک خود، به رسمیت بشناسیم".

آمریکا همزمان از دولت این رژیم خواست با فلسطینی ها مذاکره کند اما همه گروه های ملی فلسطینی به خصوص گروه های مقاومت، یک صدا مخالفت خود را با آغاز مذاکرات اعلام کردند. در واقع در شرایط جدید و پس از معامله ترامپ و زیر پا گذاشتن علنی حقوق فلسطینی ها و حذف مسئله قدس و آوارگان و زمین دیگر جایی برای آغاز مذاکره باقی نمی ماند و صرف اشاره به بازگشت به مذاکره، توهمی بیش نیست.

در چنین وضعیتی، مذاکره، فقط تسلیم در برابر کار انجام شده و پذیرش معامله ترامپ است حتی اگر با نظارت مستقیم آمریکا نباشد؛ چرا که در زمان غلبه امپریالیسم، هر منبعی که خواستار مذاکره باشد، چهره دیگری از این امپریالیسم است حتی اگر عرب باشد. مخصوصا که این روزها برخی سردمداران عربی، علنا حمایت خود را از طرح ترامپ اعلام کرده اند؛ کشورهایی مثل امارات، بحرین و عمان با حضور در کنفرانسی – که طرح معامله ترامپ در آن اعلام شد - ، حمایت خود را از این طرح اعلام کردند.

اما امروز حقایق روشن شده است و می توان دوست را از دشمن تشخیص داد. لذا حکومت فلسطین باید در میان ملت خود و مقاومت فلسطین به دنبال راه نجات بگردد. راه حل دیگری وجود ندارد؛ رژیم صهیونیستی و آمریکا سیاست "کار انجام شده" را در پیش گرفته اند و لذا عکس العمل باید در سطح جنایتی باشد که در حق کرانه باختری و دره اردن صورت گرفته است. جز اندک مساحتی، جغرافیایی برای فلسطین باقی نمانده است و همان را هم رژیم اشغالگر و معامله ترامپ، تکه پاره کرده است؛ اما ملت فلسطین و مقاومت این جنایت را نخواهند پذیرفت.

اسراء البحيصی / العالم

پربیننده ترین خبرها