گانتس در پی تضمین احزاب مذهبی راست‌گرا به نتانیاهو اعتماد کرده است

گانتس در پی تضمین احزاب مذهبی راست‌گرا به نتانیاهو اعتماد کرده است
پنج‌شنبه 18 ارديبهشت 1399 - 17:32

بنی گانتس، رئیس حزب آبی-سفید پس از تضمین‌های احزاب مذهبی یهودی در مورد اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل او را فریب نخواهد داد، دیدارهایی را با نمایندگان فراکسیون‌ پارلمانی خود درباره پست‌های وزارتی که هر کدام می‌خواهند، آغاز کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، برخی منابع نزدیک به گانتس اظهار کردند، او اطمینان یافته که کابینه ائتلافی با نتانیاهو ظرف چند روز آینده تشکیل خواهد شد.

این منابع تاکید کردند، گانتس از رهبران احزاب مذهبی چون شاس و یهدوت هتورات تضمین گرفته که نتانیاهو توافق تناوب قدرت با او را اجرا کرده و پس از یک دوره یک سال و نیمه پست نخست وزیری را تحویل خواهد داد.

تضمینی که گانتس خواستار آن بود و با آن موافقت شد، افزودن این بند به توافق ائتلاف با لیکود بود که اگر نتانیاهو توافق تناوب در قدرت را زیر پا بگذارد، دو فراکسیون شاس و یهدوت هتورات با گانتس باقی خواهند ماند و تحت رهبری او به عنوان نخست وزیر فعالیت خواهند کرد.

در حال حاضر فرض بر اینست که نمایندگان فراکسیون‌های راست‌گرا همراه با حزب آبی-سفید نامه‌ای با امضای بیش از ۶۰ نماینده را برای روون ریولین، رئیس این رژیم ارسال کرده و در آن از توافق خود برای حمایت از نتانیاهو در تشکیل کابینه مطابق با توافق ائتلافی خبر دهند.

پیش‌بینی می‌شود ریولین این نامه را پیش از بامداد جمعه که پایان مهلت ۲۱ روزه تشکیل کابینه است، دریافت کند، در صورتی که این کار انجام شود، یک مهلت به نتانیاهو برای تشکیل کابینه داده خواهد شد.

همزمان روز گذشته مذاکرات دو طرف برای کنار زدن موانع اخیر در راه تشکیل ائتلاف ادامه داشت، به نظر می‌رسد اختلافات درباره چگونگی توزیع پست‌ها در کابینه ادامه دارند، به نظر می‌رسد توافق گانتس با احزاب مذهبی خوشایند حزب لیکود نبوده اما با آن مخالفتی نکرده است.

وزیر گردشگری اسرائیل، چهره نزدیک به نتانیاهو گفت، درخواست گانتس میزان حساسیت توافق امضا شده میان لیکود و آبی-سفید را نشان داد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها