آمریکا تقابل با چین را بر سر تایوان به سازمان ملل می کشاند/ درخواست واشنگتن برای حمایت از عضویت تایوان در سازمان جهانی بهداشت

آمریکا تقابل با چین را بر سر تایوان به سازمان ملل می کشاند/ درخواست واشنگتن برای حمایت از عضویت تایوان در سازمان جهانی بهداشت
شنبه 20 ارديبهشت 1399 - 11:42

رهبران کمیته‌های روابط خارجی کنگره آمریکا در حالی طی نامه‌ای به بیش از ۵۰ کشور دنیا، خواستار حمایت این کشورها از عضویت تایوان در سازمان جهانی بهداشت شده اند که پکن با این اقدام مخالفت و بر پایبندی سازمان ملل متحد به اصل چین واحد تاکید کرده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، منابع وابسته به کنگره آمریکا با اعلام این خبر گفتند که این اقدام با استناد به اهمیت گسترده ترین تمهیدات برای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام شده است.

در این نامه آمده است: نظر به تلاش جهان برای مقابله با شیوع کرونا، ویروسی که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد؛ هیچ چیز مهمتر از تضمین اولویت دادن سلامت و ایمنی جهانی بر سیاست، نبوده است.

چین با عضویت تایوان در سازمان جهانی بهداشت مخالف است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که قصد تایوان برای پیوستن به این سازمان، نه تنها به نفع سلامتی مردم تایوان نیست، بلکه دستکاری سیاسی است که تحقق نخواهد یافت.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام سخنگوی وزارت خارجه تایوان، قطعنامه سال ۱۹۷۱ سازمان ملل متحد تنها مساله نمایندگی چین را حل کرد و مساله تایوان را حل نکرد. همچنین حق نمایندگی مردم تایوان در مناسبت‌های بین‌المللی را به چین نداد. سازمان جهانی بهداشت باید از کنترل دولت چین رها شود و اجازه دهد تایوان به طور کامل در مبارزه با شیوع ویروس کرونا شرکت کند.

"هوا چون یینگ" سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به این موضوع گفت: بر اساس قطعنامه شماره ۲۷۵۸ سازمان ملل، جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که کل مردم چین را نمایندگی می کند، مسؤولیت نمایندگی چین در سازمان ملل به طور کامل حل شده است و به طور کامل پایبندی سازمان ملل متحد را به اصل چین واحد نشان می دهد.

چین در واکنش به تلاش تایوان برای عضویت این کشور در سازمان جهانی بهداشت تصریح کرده است که از زمان شیوع بیماری کووید - ۱۹ در جهان، حزب حاکم بر تایوان تلاش زیادی برای عضویت در سازمان جهانی بهداشت کرده است که ما کاملاً مخالف این حرکت هستیم و طرح آنها هرگز موفق نخواهد شد.

پربیننده ترین خبرها