سخنان مداخله جویانه و مغایر قوانین بین المللی سفیر آمریکا در خصوص حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری

سخنان مداخله جویانه و مغایر قوانین بین المللی سفیر آمریکا در خصوص حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری
شنبه 20 ارديبهشت 1399 - 14:17

سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی بار دیگر در سخنانی مداخله جویانه و یکجانبه و خارج از عرف دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی، کوتاه آمدن اسرائیل از الخلیل و بیت ایل را غیر منطقی دانست و گفت ؛ همانطور که آمریکا از مجسمه آزادی و آبراهام لینکلن کوتاه نمی‌آید، اسرائیل نیز از این مناطق کوتاه نخواهد آمد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

دیوید فریدمن سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی در گفت و گو با روزنامه "اسرائیل هیوم" رسانه نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که اعلام حاکمیت اسرائیل در کرانه باختری به چند هفته زمان نیاز دارد و راست‌گرایان اسرائیلی باید به زندگی با یک کشور فلسطینی که در آینده تشکیل می‌شود عادت کنند.

وی با توجه به اعتراض های راست گرایان نسبت به تشکیل کشور فلسطینی گفت که برای تحقق کشور فلسطینی قبل از هر چیز نوار غزه باید کاملا خلع سلاح شود و اصلاحاتی سیاسی در مورد آن انجام گیرد و اگر یک شرط هم انجام نشده باقی بماند، دولت آمریکا هرگز چنین کشوری را به رسمیت نخواهد شناخت.

فریدمن به مواضع خود در حمایت از طرح های صهیونیستی مشهور است و سال اول مسئولیت خود در سرزمین های اشغالی در سال 2017 را برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس گذراند و سال 2018 بر به رسمیت شناختن الحاق جولان اشغالی به سوریه تمرکز داشت و در سال های 2019 و 2020 برای پیشبرد معامله قرن آمریکا تلاش می کند.

این مسئول آمریکایی در گفت و گو با روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم، ابراز امیدواری کرد که جو بایدن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به وعده هایش درباره قدس در صورت پیروز شدن در انتخابات عمل کند.

وی درباره اینکه گواتمالا تنها کشوری بود که سفارتش را به قدس منتقل کرد، اذعان کرد که این نشان می‌دهد دوستی وفادارتر از آمریکا برای اسرائیل نیست. کشورهای دیگری مشغول بررسی انتقال سفارتشان هستند اما زمان می‌برد. می‌دانم که برخی کشورهای شرق اروپا اگر موضع هشدار دهنده اتحادیه اروپا نبود این کار را کرده بودند. در نهایت کشورهای دیگری چه بسا از آمریکای جنوبی و آسیا را خواهیم دید که این کار را خواهند کرد.

وی درباره الحاق اراضی فلسطینی به اراضی اشغالی گفت: توافقی برای تکمیل نقشه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات و جزئیات وجود دارد و زمانی که این اقدامات به انجام رسید و اسرائیل مذاکرات با تشکیلات خودگردان را پذیرفت ما نیز حاکمیت این رژیم بر مناطق وارده در طرح آمریکا را به رسمیت خواهیم شناخت و هیچ‌گونه شروط جدیدی نخواهیم داشت و متن طرح مذکور تغییر نخواهد کرد.

فریدمن درباره اینکه رویای دونالد ترامپ درباره صلح، به طور کلی صلح را از بین برده، مدعی شد: ما این را هرگز نمی‌پذیریم. ما چند برابر مساحتی را که امروز در منطقه "ج" دارند به آن‌ها اختصاص دادیم و یک ارتباط جغرافیایی بین کرانه باختری و نوار غزه برایشان ایجاد کردیم به این امید که یک روز یک ملت فلسطینی متحد وجود داشته باشد. این دستاورد بزرگی است. همچنین آمریکا زیرساختی برای یک صندوق اقتصادی ایجاد کرده است.

سفیر آمریکا در قدس ادعا کرد که دولت این کشور با الحاق ۳۰ درصد از مساحت کرانه باختری به رژیم صهیونیستی در چارچوب طرح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن موافقت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وی درباره گفت و گو ها با راستگرایان رژیم صهیونیستی گفت: من صحبت‌های زیادی با آن‌ها داشتم و برخی از مواضعشان را قبول دارم اما مساله نخست این است کسی وجود ندارد که بخواهد حاکمیت بر تمام کرانه باختری را بپذیرد و به ساکنان فلسطینی آن شهروندی اعطا کند. دوم اینکه هیچ دولتی در جهان مدرن امروزی وجود ندارد که بخواهد دو نوع شهروند داشته باشد. یکی در رأی‌گیری شرکت کند و دیگری نکند این غیرممکن است. بنابراین پرسش واقعی این است که راست‌گرایان چه می‌خواهند؟

سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی خاطرنشان کرد، می‌دانم که آن‌ها با تشکیل کشور فلسطین موافق نیستند اما برحسب طرح آمریکا کشور فلسطین آنگونه که به نظر می‌رسد، نیست. آنها باید در کنار یک کشور فلسطینی زندگی کنند و در صورتی که فلسطینی‌ها همانند کانادایی ها باشند، مشکلی پیش نمی آید در گذشته هیات مذاکرات آمریکا خطرات زندگی در کنار فلسطینی‌ها را نادیده گرفت اما امروز نادیده نخواهیم گرفت. در صورتی که سلاحشان را کنار نگذارند و به قاچاق آن ادامه دهند همانطور که در غزه این کار را می‌کنند و اصلاحات حیاتی انجام ندهند ما هرگز اجازه کشور فلسطینی را نخواهیم داد.

وی گفته، در صورتی که فلسطینی‌ها به کلیات مفصل در این طرح پایبند نباشند پس خودشان اسرائیل را وادار کرده‌اند که کشور فلسطین را به رسمیت نشناسد و در این صورت ما نیز به رسمیت نخواهیم شناخت. قبلا دولت‌های آمریکایی با شرایط مشخصی درباره حاکمیت اسرائیل در غوش عتسیون، معالیه ادومیم و ارئیل موافقت کرده بودند اما کسی درباره الخلیل و سیلا و بیت ایل صحبت نکرده بود اما امروز این اتفاق افتاده است. همانطور که ما از مجسمه آزادی و آبراهام لینکلن در نیویورک دست نمی‌کشیم منطقی نیست اسرائیل از این مناطق دست بکشد.

پربیننده ترین خبرها