هشدار نخست‌وزیر لبنان به تجار سودجو

هشدار نخست‌وزیر لبنان به تجار سودجو
چهارشنبه 24 ارديبهشت 1399 - 15:26

نخست‌وزیر لبنان با انتقاد از روند شدید افزایش قیمت کالاها و مواد غذایی در این کشور، به تجار و بازرگانانی که با سوء‌استفاده از وضعیت بحرانی، کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار و یا با قیمت‌های گزاف عرضه می‌کنند، هشدار داد و گفت که مانع این اقدام آنان خواهد شد.

العالم ـ ایران ـ لبنان

به گزارش روز چهارشنبه شبکه "المنار" رسانه تصویری و اینترنتی "جنبش حزب الله"،‌ حسن دیاب که در نشست هیات دولت این کشور سخن می‌گفت، افزود:‌ افزایش جنون‌آمیز قیمت مواد غذایی و کالاها و راههای جلوگیری از این اقدام ناپسند، در اولویت اقدامات دولت قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد که بین برخی تجار حرص و طمع وجود دارد و می‌خواهند از بحران اقتصادی کنونی و مشکلاتی که مردم لبنان با آن مواجه هستند، سوء‌استفاده کرده و به سودهای کلان دست یابند.

نخست وزیر لبنان اضافه کرد که اقدام چنین افرادی بدون پاسخ نخواهد بود.

لبنان این روزها و طی ماه‌های گذشته بدترین بحران مالی و اقتصادی خود را تجربه می‌کند.

کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی به یک سوم ، بیکاری ، ضعف در خدمات‌رسانی در بخش‌های برق و دفع زباله ، گرانی‌های افسار گسیخته ، کمبود شدید دلار و بالا رفتن قیمت آن و کاهش میزان اعتبار بین‌المللی مالی لبنان باعث شده تا گروه‌هایی از مردم این کشور پس از چند ماه بار دیگر به خیابان‌ها آمده و علیه گرانی و فساد اقتصادی و دولتی اعتراض کنند.

پیش از ناآرامی‌ها هر دلار با یک هزار و ۵۰۰ لیره لبنانی مبادله می‌شد و اکنون این رقم از مرز ۴۰۰۰ لیره در برابر یک دلار نیز فراتر رفته است.

دلیل بخشی از این نابسامانی اقتصادی انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار سرمایه‌های مردمی و بانکی این کشور به خارج به ویژه به سوئیس است و یکی از خواسته‌های اصلی مردم و مسوولان این کشور شناسایی عاملان این شرایط و بازگشت این اموال به داخل لبنان است.

به گزارش ایرنا، قرنطینه ناشی از شیوع "ویروس کرونا" و قطع ارتباط لبنان با دنیای خارج نیز باعث از بین رفتن صنعت گردشگری به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی و تامین منابع مالی این کشور شده و خسارات عظیمی را به درآمدهای ارزی دولت بیروت وارد کرده است.

به همین دلیل بسیاری از فعالان اقتصادی و تجار این کشور به بهانه فقدان ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار،‌ کالاهایی که از ماهها قبل با قیمت پایین‌تر وارد کرده‌اند، اکنون با سوء‌استفاده از شرایط بحرانی لبنان، آنها را احتکار کرده و به تدریج با قیمت‌های بیشتر در بازار عرضه می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها