ترامپ در خاورمیانه به دنبال رأی می گردد!

ترامپ در خاورمیانه به دنبال رأی می گردد!
پنج‌شنبه 25 ارديبهشت 1399 - 11:33

("اسرائیل" باید حاکمیت خود را بر شهرک های کرانه باختری تثبیت کند) ... پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، فلسطین اشغالی را پس از دیدار چند ساعته ترک کرد. وی در این سفر، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و بنی گانتس، رقیب وی پشت درهای بسته دیدار و گفتگو کرد.

العالم - تحلیل روز

این سفر یک روز قبل از اعلام تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی و ادای سوگند آن در پارلمان این رژیم صورت گرفت و گویا چراغ سبزی بود برای آغاز انضمام اراضی کرانه باختری؛ آنهم در شرایطی که نتانیاهو و بنی گانتس درباره تشکیل کابینه جدید به توافق رسیده و قرار است به طور متناوب ریاست این کابینه را بر عهده گرفته و روند دست اندازی بر بیش از 30 درصد از زمین های کرانه باختری را پیش ببرند.

برخی این سفر را تلاش آمریکا برای هدر دادن وقت فلسطینی ها در مذاکره می دانند مصوصا که اسرائیلی ها به تازگی اصطلاح بسط حاکمیت بر مناطق مورد نظر را جایگزین انضمام اراضی کرده اند. با این که این دو اصطلاح تفاوت چندانی با هم ندارند اما می تواند یک تله سیاسی باشد به این معنا که اشغالگران حاکمیت خود را برای زمین های کرانه باختری و دره اردن بسط می دهند و سپس تشکیلات خودگردان فلسطین را به بهانه تعیین تکلیف مناطقی که تحت حاکمیت "اسرائیل" قرار گرفته اند، دوباره به پای میز مذاکره می کشانند. این ترفند دقیقا یادآور حوادث جولان در سال 1981 است. در این سال رژیم صهیونیستی اقدام به بسط حاکمیت بر جولان کرد. در سال 2019 هم همین سناریو درباره اراضی کرانه باختری تکرار شد و نتانیاهو و پس از وی، دونالد ترامپ اعلام کردند زمین های مورد نظر به رژیم صهیونیستی الحاق می کنند. تشکیلات خودگردان باید متوجه این تله باشد و دوباره اسیر مذاکرات بی ثمر نشود.

از سوی دیگر این سفر می تواند بخشی از تکاپوی تبلیغاتی دونالد ترامپ برای تمدید حضور خود در کاخ سفید باشد.

وی که در مدیریت و مهار بحران کرونا شکست خورده است می کوشد این شکست را با جلب رضایت رژیم صهیونیستی و حمایت از بسط سیطره این رژیم بر کرانه باختری، جبران کند.

ایران هم یکی دیگر از محورهای سفر پمپئو به رژیم صهیونیستی بود.

وی در گفتگو با نتانیاهو ایران را منشأ ترس و وحشت در جهان معرفی کرده و نتانیاهو هم در مقابل، از تشدید فشارهای آمریکا بر ایران تشکر کرده است.

بنابراین هدف ترامپ از همه این تلاش ها، جلب رضایت ارباب صهیونیستی است تا شاید به لطف آنها بتواند پس از چند سال ریاست جمهوری پر حاشیه و پر ماجرا، یک بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود.

از آنجا که تجربیات و ماجراهای دور اول ریاست جمهوری اش برای کسب دوباره آرای مردم چندان امید بخش نیست، دست به دامان اوانجلیست ها و گروه های لابی وابسته به رژیم صهیونیستی شده است و پیروزی خود را منوط به جلب رضایت قلبی صهیونیست ها می داند.

  • اسراء البحيصی - العالم

پربیننده ترین خبرها