چه کسانی "داعش" را در عراق و سوریه احیا می کنند؟

چه کسانی
يکشنبه 28 ارديبهشت 1399 - 14:52

آمریکا می کوشد گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را احیا کند.

العالم - نظرکده

این در حالی است که هر دو کشور عراق و سوریه خواستار خروج نیروهای آمریکایی شده اند. آمریکا از داعش به عنوان ابزاری برای اجرای نقشه های خود در منطقه استفاده می کند و تمام این تلاش ها برای این است که ادامه حضور خود را در منطقه تضمین کند حال آنکه در حقیقت این گروه تروریستی نمی تواند به مناطق تحت کنترل ارتش عراق و سوریه دسترسی پیدا کند.

پژوهشگران سیاسی بر این عقیده اند که گروه تروریستی داعش، به عملیات های تروریستی خود در سوریه و عراق شدت داده و به مواضع ارتش سوریه در شرق دیرالزور حمله کرده و نیز یک تله انفجاری را در شمال دیالی منفجر کرده است. این در حالی است که آمریکا می کوشد بر اساس منافع خود، این گروه تروریستی را در عراق و سوریه احیا کند.

کارشناسان معتقدند که گروه تروریستی داعش اکنون دیگر یک مهره آمریکایی صرف است و پس از شکست و فروپاشی، دیگر از خود هیچ قدرت یا پایگاهی برای تثبیت جایگاه در مرزهای عراق و سوریه ندارد.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که گروه تروریستی داعش به دنبال ایجاد پایگاهی در غرب عراق و شرق سوریه است تا با ثبیت موقعیت جغرافیایی خود، امکان نقل و انتقال بین دو کشور و نیز بهانه ای برای ادامه حضور اشغالگران آمریکایی در عراق را به دست بیاورد. کارشناسان خاطرنشان می کنند که ادامه کشمکش های نژادی و فرقه ای در عراق به نفع "داعش" و رژیم صهیونیستی است.

کارشناسان همچنین با اشاره به اصرار آمریکا برای باز نگه داشتن اردوگاه الرکبان، واقع در مرزهای اردن و سوریه می گویند اطلاعات موجود حکایت از این دارد که شماری از عناصر گروه تروریستی داعش، - پس از ناپدید شدن بیش از 8 هزار تروریست به دنبال شکست در جنگ الباغوز در سوریه – در این اردوگاه به سر می برند. اطلاعات دیگری نیز حکایت از این دارند که بیش از 400 کارشناس و مستشار آمریکایی و انگلیسی به منظور مشارکت در طرح جدید آمریکا، وارد پایگاه التنف در نزدیک اردوگاه الرکبان شده اند.

در این راستا محققان فاش کرده اند که اقلیم کردستان عراق نیز از نقشه ها و برنامه های آمریکا برای احیای گروه تروریستی داعش در منطقه از طریق آموزش تروریست ها حمایت می کند.

از سوی دیگر گفته می شود واشنگتن بر سر راه حل سیاسی در سوریه سنگ اندازی می کند و به همین منظور با استفاده از گروه تروریستی داعش، ارتش سوریه را در شرق این کشور هدف قرار می دهد و سعی می کند در چار چوب جنگ اقتصادی علیه سوریه، زیرساخت های این کشور را هدف قرار دهد.

فرماندهان نظامی نیز می گویند ظهور دوباره "داعش" ناشی از اوضاع سیاسی کشور و تلاش برای اخراج اشغالگران آمریکایی است و همین موضوع باعث تشدید تحرکات این گروه تروریستی شده است و همین امر ثابت می کند که آمریکا عامل اصلی ظهور دوباره گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه است تا از آنها برای پیشبرد نقشه ها و مطامع خود در دو کشور استفاده کند.

آنها همچنین خاطرنشان کرده اند که از جمله اهداف حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، تجزیه این کشور و حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی است.

آنها بر این عقیده اند که عملیات نظامی این گروه تروریستی در سوریه و عراق صرفا تلاشی برای اعلام وجود است؛ آنها در حقیقت هیچ گاه نمی توانند مواضع ارتش سوریه و عراق را به تصرف خود درآورند.

پربیننده ترین خبرها