تقویت تروریست ها در شمال سوریه ... نقشه جدید آمریکا و ترکیه

تقویت تروریست ها در شمال سوریه ... نقشه جدید آمریکا و ترکیه
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 - 14:21

آمریکا و ترکیه با تقویت گروه های تروریستی در شمال سوریه، این منطقه را بیش از هر چیز به یک میدان مین تبدیل کرده، تا هر زمان که احساس کردند دولت سوریه در آستانه آزادسازی این منطقه قرار گرفته است یا روزنه امیدی به حل سیاسی بحران و پایان دادن به جنگ در این کشور پیدا شده است، ضامن را بکشند.

العالم - تحلیل روز

در این بین ترکیه بیوقفه به تلاش های خود برای تداوم درگیری در این منطقه ادامه می دهد و به همین منظور سرگرم تشکیل یک گروه نظامی مسلح جدید از عناصر تروریستی در شمال سوریه است.

این گروه جدید متشکل از افسران و نظامیان فراری از ارتش سوریه است و قرار است در ادلب مستقر شود. این گروه جدید چیزی شبیه پلیس نظامی است که در مناطق تحت اشغال ارتش ترکیه و گروه های تروریست وابسته به این کشور در شمال شرق فرات در حومه های حسکه و رقه، موضع گرفته است. این گروه از عناصر مسلح و برخی اهالی منطقه به منظور تسهیل اداره آن، تشکیل خواهد شد و بلافاصله پس از عید فطر، کار خود را در داخل خاک ترکیه آغاز خواهد کرد.

همزمان، تحرکات نظامیان آمریکایی در منطقه نشان می دهد که آمریکایی ها نیز به منظور تشکیل گروه های مسلح وابسته به خود، به عنوان "حراس النفط" (نگهبانان نفت)، در حال جذب جوانان در شهر الشدادی واقع در جنوب حسکه هستند. مأموریت این گروه، حفاظت از میدان نفت و گاز و به طور مشخص، میدان نفتی "الجبسه" با حدود 1600 چاه و یک میدان گازی با 3 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز با دستمزد 300 دلار آمریکا در ماه است.

آمریکا و ترکیه یک بار دیگر و با سماجت بسیار برای بر هم زدن اوضاع در شمال سوریه دست به کار شده اند. رفتارهای خصمانه این دو کشور، اوضاع این منطقه را بیش از پیش بحرانی خواهد کرد. اما سئوال این است که این دو کشور بر چه اساسی چنین رفتارها و سیاست هایی را در پیش گرفته اند و چرا می کوشند نقشه نفوذ خود را در شمال سوریه تغییر دهند. این سیاست ها تأثیری جز از دست رفتن کنترل اوضاع در منطقه نخواهد داشت. این اوضاع در نهایت به تأمین منافع واشنگتن و آنکارا که همان فرسایش دولت سوریه است می انجامد. کما اینکه مقدمات جداسازی ادلب یا منطقه الجزیره سوریه را فراهم کرده و همزمان تمام تلاش های سیاسی برای پایان دادن به بحران در مناطقی از ادلب که در اشغال قسد یا گروه های تروریستی است، را بی نتیجه می گذارد. آمریکا و ترکیه در این استراتژی، ضمن خنثی سازی نتایج گفتگوهای آستانه، تلاش می کنند نتایج مذاکرات ژنو را به کرسی بنشانند. این استراتژی به صورت تاکتیکی در چند مرحله اجرا می شود؛ توقف پیشروی ارتش سوریه به سمت ادلب و جلوگیری از بازگشت دولت سوریه به مناطق جزیره و شرق فرات و سپس جلوگیری از مذاکره بین بین قسد و دولت سوریه و در نهایت تکمیل استقرار نیروهای آمریکایی و ایجاد پایگاه های جدید در منطقه به نحوی که دسترسی آسان تری به نفت سوریه برای چپاول آن داشته باشد.

همین امر نشان می دهد که این کشور چرا تا این حد به گروه های مسلح برای حفاظت از پایگاه ها و میادین نفتی نیازمند است تا خود با فراغ بال به اهداف مهمتری برسد.

همه این سیاست ها و تاکتیک ها در واقع مقدمه ای است برای احیای دوباره "داعش" در عراق و سوریه تا مرزهای ایران. آمریکا از زمانی که رئیس جمهور این کشور در اواخر 2018 اعلام کرد که قصد دارد نیروهای خود را از سوریه خارج کند در حال اجرای همین نقشه بوده است؛ فعالیت هایی چون افزایش شمار نظامیان، تأسیس پایگاه های جدید، قاچاق تروریست های داعش به صحرای سوریه و عراق، حمایت از گروه های تروریستی مستقر در بادیه تدمر از طریق پایگاه تنف، تلاش برای ایجاد واحدهای نظامی ویژه از عرب ها و کردها و تشکیل نیروی مسلح برای حفاظت از میادین نفتی سوریه همه و همه از اهداف از پیش تعیین شده تفنگداران آمریکایی و ارتش ترکیه بوده اند. این کشور حتی برای مبرا کردن تروریست ها از اتهام تروریسم، سعی کرد با استفاده از اسامی و عناوین جدید، به وجود این گروه های تروریستی مشروعیت ببخشد.

در واقع همه می دانیم که از مدت ها پیش ترامپ اشتهای غیر قابل کنترلی برای دست اندازی بر میادین نفتی سوریه پیدا کرده است. با این حال خویشتن داری کرده و تلاش کرد از سوزاندن همه کارت های خود در پرونده سوریه خودداری کند؛ احیای گروه تروریستی داعش در منطقه بخشی از این تلاش بود. سازمان های جاسوسی آمریکا چنین وانمود کردند که هلاکت البغدادی، تأثیری در فعالیت های این گروه تروریستی نداشته است؛ به این ترتیب مقدمات بازگشت هرج و مرج و ویرانی به منطقه را با کمک دولت دیگری که به همین اندازه سیاست های خصمانه و متجاوزانه در منطقه دارد، فراهم کرد.

امروزه همه بهانه ها و توجیه های آمریکا و ترکیه برای ادامه حضور در این منطقه – که اساسا بر مبنای توهم و فریب شکل گرفته بود از جمله نابودی داعش – رنگ باخته است. این همه توجیه ها و بهانه های اصلی خود برای ادامه اشغال سوریه از دست داده است و دیگر حتی احیای گروه های مسلح تروریست برای حفاظت از منافع و پایگاه های خود، هم کمکی به این کشور نخواهد. توسعه دایره مطامع، این کشور را بر آن داشت تا به سراغ بقایای گروه تروریستی داعش رفته و آنها از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کند و با تغییر نام و عنوان، آنها را به عنوان نیروی داوطلب برای حفاظت از پایگاه های خود به خدمت بگیرد.

  • حسام زيدان - العالم

پربیننده ترین خبرها