شرکتهای تسلیحاتی آمریکا بستر کشتار هزاران یمنی را برای سعودی‌ها فراهم می کنند

شرکتهای تسلیحاتی آمریکا بستر کشتار هزاران یمنی را برای سعودی‌ها فراهم می کنند
سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 - 16:59

روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی به این مساله پرداخته است که چگونه شرکت های تسلیحاتی آمریکا به پشتوانه رئیس جمهور کشور مقادیر زیادی موشک در اختیار عربستان سعودی قرار می دهند تا از آنها در جنگ یمن برای کشتار هزاران غیرنظامی و رقم زدن بزرگترین بحران انسانی در جهان استفاده کند.

العالم- یمن

به گزارش العالم، "مایکل لاوروویا" و "ولت بغدانش" نویسندگان این گزارش تأکید کردند، تسلیحاتی که شرکت های آمریکایی با تأیید مسئولان آمریکایی تولید می کنند به عربستان سعودی اجازه می دهند دست به حمله ای بی پروایانه بزند. ولی در ژوئن سال 2017، یک سناتور با نفوذ جمهوری خواه تصمیم گرفت که مانع از تصویب قراردادهای تسلیحاتی جدید شود؛ امری که می تواند به این کشتارها پایان دهد ولی نه در دوران ریاست جمهوری "دونالد ترامپ".

این روزنامه خاطرنشان ساخت، به رغم وجود میلیاردها دلار، "پیتر نفارو" مشاور تجاری ماموریش را بر خلاف موضع سناتور جمهوری خواه انجام داد و بعد از رایزنی با عوامل شرکت های تسلیحاتی، نامه ای به "جارد کوشنر" و برخی از مقامهای ارشد و احتمالا به خود ترامپ نوشت و از آنها خواست وارد عمل شود؛ عنوان نامه او این بود: "معامله ترامپ برای فروش تسلیحات به خاورمیانه در خطر شدیدی قرار دارد و نزدیک است به ضرر اشتغال تمام شود."

طی چند هفته، سعودیها سلاحهای آمریکایی را آزادانه خریداری کردند.

در ادامه این گزارش آمده است، این مداخله بی سابقه از شکل گرفتن تحولی اساسی در سیاست خارجی آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ خبر می داد که ملاحظات اقتصادی را بر دیگر ملاحظات ترجیح می دهد. در حالیکه در گذشته قراردادهای تسلیحاتی به خاطر دستیابی به اهداف دیپلماتیک امضا و یا لغو می شد ولی دولت ترامپ از منظر سودآوری، که مولد فرصتهای شغلی است، به این قراردادها نگاه می کند و اهمیتی به نحوه استفاده از این تسلیحات نمی دهد.

ترامپ، "نفارو" اقتصاددان از ایالت کالیفرنیا را که به چانه زنی علیه چین معروف است، به عنوان حلقه وصل دفتر بیضی شکل و شرکت های تسلیاتی معرفی کرد، دولتش نیز قواعد صادرات تسلیحات را به منظور سرعت بخشیدن به فروش سلاح به ارتش های خارجی مورد بازبینی قرار داد. ترامپ همچنین وزارت خارجه را مسئول اعطای مجوز قراردادهای تسلیحاتی کرد.

نیویورک تایمز به نقل از تولیدکنندگان سلاح نوشته است، آنها در مقابل سهامداران مسئول هستند و کار خطایی مرتکب نمی شوند. این مساله که وزارت خارجه فروش تسلیحات به کشورهای خارجی را تایید کند، ضروری است ولی شرکتها می گویند ما سیاست اتخاذ نمیکنیم بلکه از آن پیروی می کنیم.

در حالیکه شهروندان آمریکایی مخالف جنگ هستند و گروهی از مسئولان دموکرات و جمهوریخواه آمریکایی سه بار تلاش کرده اند به دلایل انسانی، مانع فروش سلاح به سعودیها شوند ولی کاخ سفید به تحریک شرکت تسلیحاتی "ریتیون"، تلاشهای آن را خنثی کرد.

دولت ترامپ در دفاع از فروش سلاح به عربستان سعودی، مدعی می شوند که آن ماموریتی مهم برای رشد و نمو اقتصاد آمریکا است.

پربیننده ترین خبرها