تلاش رسانه‌های سعودی برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های «خلیفه حفتر»

تلاش رسانه‌های سعودی برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های «خلیفه حفتر»
سه شنبه 6 خرداد 1399 - 19:40

برخی منابع خبری می‌گویند که رسانه‌های سعودی در ارتباط با تحولات میدانی لیبی اخباری را منتشر می‌کنند که در واقعیت رخ نداده است.

العالم - لیبی

طبق آخرین تحولات میدانی در لیبی به خصوص در جنوب طرابلس، پایتخت این کشور، نیروهای دولت وفاق ملی در حال تسلط کامل بر این شهر و اطراف آن هستند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، در این میان انتشار خبرهایی از تصمیم عناصر «واگنر» (شبه نظامیان وابسته به روسیه) برای عقب‌نشینی از اطراف طرابلس، این احتمال را به میان آورده است که خلیفه حفتر عزم بمباران شدید هوایی این مناطق را دارد.

در سایه این تحولات، رسانه‌های حامی «خلیفه حفتر» به ویژه رسانه‌های سعودی یک پروپاگاندای رسانه‌ای وسیع برای انتشار اخبار جعلی از پیروزی‌های شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» به راه انداخته و در روزهای گذشته صرفا با استناد به سخنان «احمد المسماری» سخنگوی نیروهای حفتر نوشته‌اند که آن‌ها چندین منطقه را به کنترل خود در آورده‌اند در حالی که به نوشته العربی الجدید بر روزی زمین هیچ نشانی از این پیروزی‌ها در دست نیست.

به نوشته العربیه به نقل از المسماری، عقب‌نشینی نیروهای حامی خلیفه حفتر از برخی شهرها صرفا یک تاکتیک نظامی است و شکست محسوب نمی‌شود.

رسانه‌هایی چون العربیه همچنین اقدام به انتشار خبر سفر یک هیأت آمریکایی به بنغازی کرده‌ بودند که این خبر از سوی سفارت آمریکا در طرابلس تکذیب شد.

در بخش تحولات میدانی نیز دولت وفاق ملی امروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی از نوع «آنتونوف ۳۲» در فرودگاه «بنی ولید» در ۱۷۰ کیلومتری شرق طرابلس فرود آمده تا نیروهای روس را از لیبی خارج کند.

روسیه حضور شبه‌نظامیان وابسته به شرکت «واگنر» را در لیبی تکذیب می‌کند؛ اما سازمان ملل در ابتدای ماه میلادی جاری در گزارشی حضور این نیروها در لیبی را تأیید کرد.

شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» از حمایت ژنرال «خلیفه حفتر» برخوردارند؛ این گروه تحت حمایت کشورهایی چون مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) قرار دارد. کشور لیبی از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت «وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرماندهی کل نیروهای نظامی این دولت را بر عهده دارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها