بزرگترین تراژدی زیست محیطی در دریای سرخ + تصاویر

بزرگترین تراژدی زیست محیطی در دریای سرخ + تصاویر
سه شنبه 6 خرداد 1399 - 23:02

ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی اخیرا در اتهامی باطل، انصارالله را مسئول وقوع هر نوع تراژدی زیست محیطی در دریای سرخ ناشی از انفجار نفتکش "صافر" نزدیک بندر رأس عیسی در الحدیده یا نشت نفت از آن دانست.

العالم – یمن

همزمان، انصارالله نسبت به احتمال نشت نفت از این نفتکش یمنی و وقوع تراژدی زیست محیطی ناشی از آن که به دریای مدیترانه و دریای عرب نیز خواهد رسید، هشدار داد.

محمد عبدالسلام رئیس هیات ملی یمنی مذاکره کننده، نیروهای متجاوز سعودی آمریکایی را مسئول وقوع چنین حادثه ای دانست.

وی در صفحه خود در تویتر نوشت: از مدتی قبل، تعمیر نفتکش صافر را خواستار شدیم اما نیروهای متجاوز به رهبری آمریکا، با اعمال محاصره ظالمانه، مانع هر گونه تعمیر و بازسازی این نفتکش شدند لذا خودشان مسئول پیامدهای نشت نفت از آن هستند.

تصاویر منتشره توسط کاربران شبکه های اجتماعی یمن، نشان دهنده فرسودگی مخزن این نفتکش است که از 5 سال قبل تعمیر نشده است.

نفتکش صافر حاوی یک میلیون و 278 هزار بشکه نفت خام است.

این در حالی است که نهادهای بین المللی به شدت از نشت نفت یا انفجار احتمالی در این نفتکش که به تراژدی زیست محیطی در دریای سرخ خواهد انجامید، نگرانند.

آنان معتقدند که در صورت ادامه این وضع، امکان دارد یکی از بزرگترین تراژدیهای زیست محیطی جهان به وقوع بپیوندد.

دولت "عبد ربه منصور هادی" رییس جمهور فراری یمن نیز نسبت به وقوع چنین تراژدی بزرگی هشدار داد.

"معمر الاریانی" وزیر اطلاع رسانی دولت هادی با صدور بیانیه ای هشدار داد که در صورت نشت 138 میلیون لیتر نفت در دریای سرخ، بندر الحدیده به مدت چند ماه بسته خواهد شد که به کمبود سوخت، کالاهای اساسی و افزایش قیمت سوخت به میزان 800 درصد و همچنین گران شدن قیمت انواع کالا و مواد غذایی خواهد انجامید.

وی افزود: همچنین منابع آبزیان یمن در 20 سال آینده بیشتر از 10 میلیارد دلار زیان خواهد دید.

به گفته الاریانی، در صورت وقوع آتش سوزی در نفتکش صافر، 3 میلیون نفر از اهالی الحدیده در معرض گازهای سمی قرار خواهند گرفت و 500 هزار ماهیگیر و خانواده هایشان که در مجموع تعدادشان یک میلیون و هفتصد هزار نفر است، منبع درآمد خود را از دست خواهند داد و نیازمند کمکهای غذایی خواهند شد.

وی گفت که در چنین صورتی، منابع آبزیان یمن به قدری زیان خواهد دید که جبران آن 25 سال به طول خواهد انجامید.

این وزیر یمنی یادآور شد که مخلوط شدن گاز با آب باران باعث مسموم شدن تدریجی منابع آب زیرزمینی و بروز مشکلات بهداشتی برای 6 میلیون نفر خواهد شد، همچنین 4 درصد اراضی کشاورزی یمن آلوده خواهد شد که به نابودی 70 میلیون دلار حبوبات، میوه و سبزیجات خواهد انجامید.

وی تصریح کرد که در صورت نشت نفت، 58 سازمان انسان دوستانه قادر به ارائه خدمات در الحدیده نخواهند بود که به معنای توقف خدمات رسانی به 7 میلیون نیازمند می باشد. در چنین صورتی، امکان دارد که شمار زیادی از این اشخاص، برای دریافت کمک و خدمات، راهی شهرهای دیگر شده و به اصطلاح آواره شوند، از سوی دیگر، 60 هزار کشاورز و ماهیگیر ساکن ساحل نیز بیکار خواهند شد.

الاریانی گفت که در صورت وقوع تراژدی زیست محیطی، آلودگی ناشی از نشت نفت به یمن محدود نمی شود بلکه کشورهای حوزه دریای سرخ و خلیج عدن را آلوده کرده، حرکت تجارت بین المللی در باب المندب و کانال سوئز را نیز مختل خواهد نمود و محیط زیست دریایی ساحل تمام آنان را نابود خواهد کرد که آثار منفی آن دهها سال ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که احمد عبدالله دارس وزیر نفت دولت نجات ملی یمن پیشتر از سازمان ملل متحد، فشار بر ائتلاف متجاوز سعودی برای صدور مجوز تخلیه محموله نفت این نفتکش را خواستار شده بود.

وی هشدار داده بود که محموله نفتکش صافر که بیشتر از یک میلیون بشکه است، مانند بمبی ساعتی است که محیط زیست را تهدید می کند چرا که این نفتکش و مخزن آن بسیار فرسوده است.

دارس خاطر نشان کرد که ائتلاف سعودی به رغم تلاش وزارت نفت یمن برای تعمیر نفتکش صافر، همچنان مانع تخلیه محموله این نفتکش یا تعمیر مخزن آن شده و تاکنون از ورود تیم فنی تعمیر مخزن به نفتکش جلوگیری کرده است.

وی سازمان ملل متحد و ائتلاف آل سعود را مسئول وقوع هر نوع تراژدی زیست محیطی در دریای سرخ و کانال سوئز و نابودی آبزیان این مناطق به خاطر نشت نفت دانست.

وزارت نفت و معادن یمن نیز از سازمان ملل متحد عمل به وظیفه خود در زمینه حمایت از نفتکش صافر در برابر هر نوع حمله ائتلاف متجاوز سعودی را خواستار شد.

این وزارت با صدور بیانیه ای نسبت به امکان وارد شدن زیان به محیط زیست دریایی و گیاهان مرجانی به دلیل نشت نفت یا حمله به نفتکش صافر که نه فقط برای یمن بلکه برای تمام کشورهای حوزه دریای سرخ از باب المندب تا کانال سوئز خطرناک خواهد بود، ابراز نگرانی کرد.

این وزارت از سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی صدور مجوز فروش نفت خام موجود در نفتکش صافر و استفاده از درآمد آن برای ساخت مخازن نفتی جدید را خواستار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها