رسول موسوی: دشمنان روابط ایران و افغانستان هرگز نمی‌توانند از حادثه هریرود بهره‌برداری کنند

رسول موسوی: دشمنان روابط ایران و افغانستان هرگز نمی‌توانند از حادثه هریرود بهره‌برداری کنند
سه شنبه 6 خرداد 1399 - 22:54

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: دشمنان روابط ایران و افغانستان هرگز نمی‌توانند از حادثه هریرود بهره‌برداری کنند.

العالم - ايران / سیاسی

سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران که در هیأت اعزامی ایران به کابل به ریاست محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در پی حادثه پیش آمده در مرز ایران و افغانستان برای تعدادی از اتباع افغانستانی حضور داشت، امروز (سه‌شنبه) در توئیتی گفت‌وگوهای انجام شده در کابل را خیلی خوب برشمرد و نوشت: «عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد.»

موسوی عنوان کرد: «ملاقات‌ها، مباحث و تفاهم‌های دوجانبه خیلی خوبی در کابل صورت گرفت.»

وی با بیان اینکه «هریرود ایران و افغانستان را در طول تاریخ به هم پیوند زده و متصل کرده،» تصریح کرد: «دشمنان روابط ایران و افغانستان، هرگز نمی‌توانند از حادثه هریرود بهره‌برداری کنند.»

وزارت امور خارجه افغانستان نیز امروز با اشاره به سفر هیأت ایرانی به ریاست بهاروند اعلام کرد که این هیأت امروز سه‌شنبه، ششم خرداد با «حنیف اتمر»، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و درباره اسناد و مدارک به دست آمده در رابطه با جان باختن اتباع افغان در مرز ایران، گفت‌وگو کرده است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه افغانستان، هیأت ایرانی یک محموله وسایل و تجهیزات پزشکی را نیز با هدف مبارزه با ویروس کرونا با خود به کابل آورد.

صبح شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه یک خبرگزاری محلی افغانستان در خبری مدعی شد ۵۰ تن از مهاجران افغان که به ‌صورت غیرقانونی قصد عبور از منطقه دهانه ذوالفقار برای ورود به ایران را داشتند، از سوی نیروهای مرزی ایران بازداشت شده و پس از شکنجه به رود هریرود انداخته و نیمی از این افراد در آب غرق شده و نیمی دیگر نیز توانستند خود را نجات دهند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در پی انتشار این اخبار، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان تصریح کرد: این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ۲۲ اردیبهشت ماه گفت که براساس تحقیقات کمیته حقیقت یاب ایرانی، وقوع حادثه برای تعدادی از اتباع افغانستان نه در قلمرو ایران بوده و نه نیروهای ایرانی در این حادثه دخالتی داشته‌اند.

همچنین وزرای امور خارجه ایران و افغانستان در یک تماس تلفنی توافق کردند تا ۲ کشور با همکاری یکدیگر و با تشکیل هیأتی، حادثه به‌ وقوع پیوسته در مرز مشترک ایران و افغانستان را مورد رسیدگی قرار دهند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ۲۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری بار دیگر تاکید کرد که این اتفاق در خاک ایران و توسط عوامل ایران رخ نداده و افزود: احتمال دارد هیأتی از ایران ظرف روزهای آینده به افغانستان سفر کند که محور اصلی کار آنها گفت‌وگو درباره اتفاقات حوالی هریرود است.

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اخیرا در گفت‌وگویی تلفنی با حمدالله محب همتای افغانستانی خود تاکید کرد که مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده علیه ایران درباره جانباختگان افغان وجود دارد که در صورت اراده طرف افغان می‌تواند در کمیته مشترک حقیقت یاب بررسی شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها