چگونه ایران توانست قدرتش را به کرسی بنشاند و از متحدانش حمایت کند؟

چگونه ایران توانست قدرتش را به کرسی بنشاند و از متحدانش حمایت کند؟
جمعه 9 خرداد 1399 - 17:21

تحلیلگران مسائل ایران و منطقه تاکید کردند که پس از شکستن محاصره ونزوئلا و ارسال کشتی سوخت به این کشور و مقابله با تهدیدات آمریکایی، دیگر هیچ شک و تردیدی در قدرت و توان ایران در حمایت از متحدانش نه تنها در منطقه بلکه در هر نقطه از جهان وجود ندارد.

العالم ـ ایران

کارشناسان مسائل کشورهای آمریکای لاتین اظهار داشتند: کشتی هایی که از ایران به سمت ونزوئلا حرکت کردند با عزم و اراده قوی و شجاعت و خردمندی خارج شده اند و جمهوری اسلامی ایران با این اقدام، راهبرد کنترل تنگه هرمز را در پیش گرفت؛ پس از آنکه کشتی اش با برافراشتن پرچم ایران از این تنگه مهم آبی عبور کرد و نیز باب المندب و دریای مدیترانه و تنگه جبل الطارق را به سمت ونزوئلا پشت سرگذاشت.

آنها تاکید کردند که این اراده و شجاعت و حکمت بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران از دانش و اخلاق سیاسی عالی برخوردار است. رییس جمهور ونزوئلا برای ابراز قدردانی از حمایتهای ایران، رهبر انقلاب اسلامی را یک رهبر وفادار توصیف کرد.

برخی دانشگاهیان نیز به نوبه خود تاکید کردند که ایران با ارسال کشتی کمک به ونزونلا صفحه جدیدی از روابط بین المللی را گشود. آنها اظهار داشتند که آمریکا نمی خواهد این پیام را بفهمد. واشنگتن در عرصه بین المللی در بسیاری از زمینه ها قدرت خود را از دست داد. دانشگاهیان افزودند که امریکا پس از حوادث 11 سپتامبر تلاش کرد تا جایگاه خود را از طریق یورش و اشغال دیگر کشورها به دست آورد اما با ظهور بازیگران جدیدی مانند ایران و سوریه و محور مقاومت در عرصه قدرت، آمریکا شکست خورد.

پژوهشگران سیاسی سوریه ای نیز خطرنشان کردند که متحد ایرانی یک متحد صادق و وفادار و قوی است که به مساله خود و مساله قدس ایمان دارد. سوریه که امروز از اشغالگری آمریکایی و تجاوزگری های صهیونیستی و تکفیری ها رنج کشید، اینک به لطف ائتلاف خود با ایران احساس قدرت می کند. آنها تاکید کردند که اگر ایران با نظامهایی که به عادیسازی روابط با رژیم اشغالگر پرداختند، به عنوان یک دشمن برخورد می کرد، آن نظامها قطعا به طور کامل از میان می رفتند اما ایرانیان از خرد و حکمت سیاسی برخوردارند.

سیاستمداران سوریه ای افزودند: قرار گرفتن کشتی های ایرانی در کنار کشتی های آمریکایی نشان می دهد که ایران اینک دولت عمیق که ترامپ و دیگر رؤسای امریکایی در آمریکا را برسرکار می گذارد، به چالش می کشد. آنها می گویند که ایران امروز امنیت منطقه را به طور کامل حفظ می کند و حضور ایران در کنار سوریه مانع تقسیم و تجزیه منطقه شد و حمایتش از فلسطین دشمن اسراییلی را از سیطره بر تمام فلسطین بازداشت و معامله ترامپ امروز فقط جوهری بر روی کاغذ باقی ماند.

پربیننده ترین خبرها