اعتراضات در پایتخت سودان در سالگرد سرکوب معترضان

اعتراضات در پایتخت سودان در سالگرد سرکوب معترضان
چهارشنبه 14 خرداد 1399 - 15:12

شهروندان سودانی امروز در پایتخت این کشور با برپایی تظاهرات خواهان مجازات عاملان سرکوب تحصن سال گذشته معترضان در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش این کشور شدند.

العالم- آفریقا

معترضان در خارطوم پایتخت لیبی روز چهارشنبه به مناسبت نخسین سالگرد سرکوب تحصن مقابل مقر فرماندهی کل ارتش این کشور خواستار مجازات عاملان این سرکوب شدند.

امروز چهارشنبه مناطق مختلف خارطوم شاهد تجمع ده‌ها نفر از شهروندان به مناسبت بزرگداشت نخستین سالگرد سرکوب تحصنی بود که شرکت‌کنندگان در آن خواهان تحویل قدرت از ارتش به غیرنظامیان پس از سرنگونی رژیم عمر البشیر بودند.

تظاهرات‌کنندگان در مناطق الحاج یوسف و شارع الستین در شرق خارطوم و الکلاکله و الصحافه در جنوب طرابلس به خیابان آمدند و در حالی که پرچم کشورشان را در دست داشتند، برخی مسیرها را با آتش زدن لاستیک مسدود کردند.

معترضان با سر دادن شعارهایی خواستار قصاص، تحقق عدالت و مجازات عاملان ارتکاب جنایت سرکوب تحصن خارطوم شدند که از جمله این شعارها این بود که «وحشی خون یک انقلابی را می‌ریزد اما از خون او هزاران انقلابی می‌رویند».

در همین حال ارتش سودان از بیم تجمع معترضان در مکانی که سال گذشته این تحصن برگزار شده بود مسیرهای اصلی به سمت مقر فرماندهی کل در پایتخت را مسدود کردند.

سوم ژوئن ۲۰۱۹ افراد مسلحی که یونیفرم نظامی پوشیده بودند تحصن معترضان علیه رژیم عمر البشیر را در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش در خارطوم سرکوب کردند.

به گفته وزارت بهداشت ۶۶ نفر در این اتفاق کشته شدند اما گروه‌های آزادی و تغییر (قوى إعلان الحریة والتغییر) که این اعتراضات را سازماندهی می‌کردند آمار کشته ها را ۱۲۸ نفر اعلام کردند.

گروه‌های آزادی و تغییر شورای نظامی را که در آن زمان قدرت را در اختیار داشتند مسئول برچیدن تحصن خواند، اما شورای نظامی ادعا کرد که در این خصوص دستوری نداده بود.

در سپاتمبر ۲۰۱۹ عبدالله حمدوک نخست وزیر عراق دستور تشکیل یک کمیته حقیقت یاب مستقل درباره این حادثه را صادر کرد.

۲۱ اگوست ۲۰۱۹ مرحله انتقالی در سودان به مدت ۳۹ ماه آغاز شد که طی آن شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر قدرت را بین خودشان تقسیم کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها