هراس از شروع اعترضات سراسری در انگلیس، بالاخره متحد ترامپ در لندن را به واکنش نسبت به جنایت نژادپرستانه پلیس آمریکا واداشت

هراس از شروع اعترضات سراسری در انگلیس، بالاخره متحد ترامپ در لندن را به واکنش نسبت به جنایت نژادپرستانه پلیس آمریکا واداشت
چهارشنبه 14 خرداد 1399 - 23:10

گسترش دامنه اعتراض‌های ضد نژادپرستی مردم انگلیس در حمایت از معترضان آمریکایی، مقام‌های این کشور را نسبت به شروع تظاهرات سراسری و بروز نا آرامی‌های داخلی نگران کرده به طوری که نخست وزیر این کشور مجبور شد سکوت خود را بشکند و نسبت به این فاجعه هر چند دیرهنگام، اظهار نظر و ابراز همدردی کند.

العالم ـ اروپا

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و از متحدان دونالد ترامپ رییس جمهور مساله ساز آمریکا، عصر چهارشنبه (۱۴ خرداد) در نشست خبری روزانه دولت مدعی شد که عزادار مرگ جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی است که به دست پلیس سفید پوست این کشور کشته شد. وی تصریح کرد که از حادثه کشته شدن او شوکه و بیزار است.

این در حالی است که ببش از یک هفته از این واقعه می گذرد و تازه نخست وزیر انگلیس به فکر اظهار نظر و ابراز همدردی با مردم در خصوص این جنایت نژادپرستانه افتاده است.

پیش از این ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نسبت به سکوت دولتمردان اروپا، ناتو، گروه هفت و مجمع پارلمانی اتحادیه اروپا درباره خشونت‌ پلیس علیه معترضان در آمریکا انتقاد کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه یک گفته بود که ما خواهان آن هستیم که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و گروه هفت درخصوص ادامه اعتراضها در آمریکا اظهار نظر کنند.

وی با کنایه به کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد که باتوجه به موج اتهامات و انتقادها و بیانیه ها که به مناسبت‌های مختلف یا بی‌مورد درباره شماری از کشورها، ازسوی تشکیلاتی همچون اتحادیه اروپا، ناتو، گروه هفت و مجمع پارلمانی اتحادیه اروپا مورد حمایت آمریکا می‌شنویم، انتظار داشتیم در خصوص برخورد خشن پلیس با معترضان در خیابان‌های آمریکا نیز اظهارنظر کنند.

زاخارووا تصریح کرد، یک هفته است که شاهد رویدادهای پرخروش در آمریکا هستیم که حتی یک مورد از آن در کشورهای دیگر برای اتحادیه اروپا و ناتو کافی است که بیانیه صادر کنند. شرکای آمریکا کجا هستند و چرا از آنها هیچ اظهارنظری نمی‌شنویم.

حالا نخست وزیر انگلیس پس از روزه سکوت 10 روزه، پس از آن که اعتراضات مردم کشورش اوج گرفته و اوضاع را وخیم دیده به زبان آمده و گفته، پیام من به رئیس‌جمهوری ترامپ و تمام آمریکایی‌ها این است که نژادپرستی و خشونت هیچ جایگاهی در جامعه انگلیس ندارد.

هم زمان افسران پلیس انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک از رفتار خشونت پلیس آمریکا با معترضان این کشور اعلام برائت و تاکید کردند که در کنار تمام معترضان سراسر جهان از نحوه کشته شدن جورج فلوید در آمریکا شوکه و وحشت زده شده‌اند.

آنها از تداوم خشونت ها و خسارت‌هایی که در آمریکا رخ می‌دهد ابراز شگفتی کرده‌ و خواستار اجرای عدالت شدند. نیروهای پلیس انگلیس ضمن اعلام همبستگی با قربانیان حوادث اخیر در آمریکا مدعی شدند که با هرگونه نژادپرستی و تعصب برخورد خواهند کرد.

نیروهای پلیس انگلیس در عین حال یادآور شدند که نگرانی‌ها درباره مرگ‌بار بودن ویروس کرونا همچنان وجود دارد و محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع این ویروس جاری است. «پس لازم است که مردم برای هر دلیلی که گردهم می‌آیند با افسران پلیس در این شرایط چالش برانگیز همکاری کنند. »

بنابر گزارش های منتشر شده، امروز بیش از ۱۵ هزار معترض انگلیسی در قالب پویش زندگی سیاهان مهم است، در تظاهرات ضد نژادپرستی لندن شرکت کردند تا صدای همبستگی خود را به تظاهرکنندگان آمریکایی برسانند.

آن‌ها پلاکاردها و پارچه‌نوشته‌هایی دردست داشتند که خشونت ‌های پلیس آمریکا را محکوم و رفتار نژادپرستانه دولت لندن را نیز یادآور می شد. مضمون شعار نوشته های تظاهرکنندگان عبارت بود از "دیگر کافی است"، "زندگی سیاهان مهم است" و "انگلیس بی‌گناه نیست".

تظاهر کنندگان ابتدا در پارک معروف مرکز لندن (هاید پارک) تجمع کرده و پس از سردادن شعارهایی به چندین دسته تقسیم شدند تا در مسیرهای متفاوتی راهپیمایی کنند. جمعیت کثیری از معترضان به سمت میدان پارلمان و دفتر نخست وزیری تظاهرات کرده و با سردادن شعارهایی سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت لندن را محکوم کردند.

هزاران معترض دیگر با سردادن شعار «جورج فلوید» و «ما ساکت نمی‌مانیم» خیابان‌های مسیر سفارت آمریکا را مسدود کرده و شعارهایی را روی دیوارهای شهر حک کردند.

در جریان تظاهرات امروز جان بویگا بازیگر ساهپوست معروف انگلیسی در جمع تظاهرکنندگان حضور یافت و به دفاع از سیاه پوستان در برابر تبعیض پرداخت. این بازیگر انگلیسی از معترضان خواست تا با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز بهانه به دست نیروهای پلیس ندهند.

پس از به قتل رساندن جورج فلوید جوان سیاه پوست و غیر مسلح آمریکایی به دست درک شووین افسر سفیدپوست که روز دوشنبه (5 خرداد ماه 1399) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به وقوع پیوست، ناآرامی شهرهای مختلف آمریکا را فراگرفته علاوه بر این شاهد واکنش ها و اعتراضات به تبعیض نژادی و خشونت پلیس آمریکا، در سراسر جهان هستیم.

همزمان کاربران فضای مجازی از طریق باز نشر ویدیوهای حیرت آور، عکس ها و رویدادهای ناشی از خشونت افراطی پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان به این کارزار پیوسته اند.

پربیننده ترین خبرها