صدها نفر از مقامات سابق آمریکا واکنش ترامپ به اعتراضات را محکوم کردند

صدها نفر از مقامات سابق آمریکا واکنش ترامپ به اعتراضات را محکوم کردند
يکشنبه 18 خرداد 1399 - 16:59

بیش از 280 دیپلمات ارشد سابق و مقامات نظامی آمریکا تصمیم «دونالد ترامپ» برای استفاده از یگان‌های ارتش به منظور مقابله با اعتراضات ضد نژادپرستی در سراسر آمریکا را مورد انتقاد قرار دادند.

العالم - آمریکا

در نامه‌ای که روز جمعه با مجله آمریکایی «فارین پالیسی» به اشتراک گذاشته شد، بیش از ۲۸۰ دیپلمات ارشد سابق و مقامات نظامی آمریکا «دونالد ترامپ» را به دلیل طرحش درباره استفاده از واحدهای ارتش برای کنترل اعتراضات در سراسر آمریکا مورد سرزنش قرار دادند.

این افراد به جمع مقامات ارشد کنونی و سابق آمریکا پیوستند که پیش از این از رئیس‌جمهور آمریکا که در عین حال فرمانده کل قواست به دلیل این تصمیم انتقاد کرده بودند.

این نامه انتقادی را «داگلاس سیلیمان»، سفیر سابق آمریکا در عراق، «دبورا مک‌کارتی» که در دولت اوباما به عنوان سفیر آمریکا در لیتوانی خدمت کرده و «توماس کانتریمن»، دیپلمات کهنه‌کار که به عنوان ارشدترین مقام کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا خدمت کرده، تدوین کردند.

این مقامات عالی‌رتبه سابق نوشتند: بسیاری از ما دیپلمات‌ها و افسران نظامی در کنار هم برای پیشبرد منافع و ارزش‌های آمریکا در سراسر جهان، از جمله در مناطق جنگی کار کردیم. ما با صدای بلند درباره نقض حقوق بشر و رژیم‌های خودکامه‌ای گفتیم که ارتش کشورشان را علیه مردمشان به کار بستند. ما همه اقدامات مجرمانه علیه مردم و اموال را محکوم کردیم، اما نمی‌توانیم قبول کنیم که پاسخ به این اقدامات فراتر از توانایی‌های مقامات محلی و ایالتی باشد.

امضاکنندگان این نامه در محکومیت پرواز بالگردهای گارد ملی نزدیک زمین برای ترساندن معترضان اطراف کاخ سفید در دوشنبه شب، افزودند: جایی برای ارتش آمریکا در مواجهه با شهروندانی که از حق آزادی بیان خود بر اساس قانون اساسی استفاده می‌کنند، هرچقدر هم که آن بیان برای برخی آزاردهنده باشد، وجود ندارد.

روز پنجشنبه «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا به ۷۰۰ سرباز لشگر ۸۲ام هوابرد ارتش این کشور آماده‌باش داده بود. «رایان مک‌کارتی»، دبیر ارتش آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران تایید کرد که اسپر به گردان پلیس نظامی ۹۱ام دستوراتی لفظی را برای ترک فوری واشنگتن داده و پنتاگون قصد دارد سایر نیروها را هم در اولین فرصت به جایگاه خود بازگرداند.

مک‌کارتی گفت: تصمیم درباره آوردن نیروهای فعال در روز دوشنبه بیشتر به این خاطر بود که ما در اینجا نیرو کم داشتیم. یکشنبه برای ما شبی چالش‌برانگیز بود: «مجسمه لینکلن تخریب شده بود، سر ۵ نفر از سربازانمان مورد اصابت آجر قرار گرفته بود، (کلیسای) سنت جان سوزانده شده بود. داخل میدان لافایت کنترل از دست ما خارج شده بود تا حدی که معترضان خود را بالای حصار شمالی رسانده بودند.»

به نوشته فارین پالیسی، قانون‌گذاران و مقامات سابق دولت ترامپ از جمله «جیمز متیس»، وزیر دفاع پیشین، تصمیم کاخ سفید مبنی بر استقرار بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی گارد ملی که بیشتر آن‌ها از ایالت‌های دیگر بودند را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

دیوارکشی اطراف کاخ سفید و به کارگیری نیروهای ناشناس وزارت دادگستری برای گشت‌زنی در خیابان‌های واشنگتن صدای اعضای کنگره آمریکا را هم درآورد. «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از این یگان‌ها خواسته شماره نشان‌های خود را نپوشانند.

«بانی جنکینز»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در دوران باراک اوباما و از افرادی که با موسسه «بروکینگز» همکاری می‌کند، درباره این افراد گفت: نمی‌دانید آن‌ها چه کسانی هستند. نمی‌خواهید که ارتش علیه مردم آمریکا عمل کند.

با این وجود به نظر می‌رسد فشارها بر استقرار نیروهای گارد ملی در مقابله با اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا کم‌تاثیر بوده و بنابر آماری که از سوی وزارت دفاع آمریکا منتشر شد، تا روز جمعه فرمانداران در ۳۳ ایالت و همچنین در واشنگتن ۴۱ هزار و ۵۰۰ نیروی گارد ملی را برای مقابله با ناآرامی‌ها مستقر کردند که ۹ هزار نفر بیشتر از روز پنجشنبه بوده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها