راهکارهای سوریه و لبنان برای مقابله با پیامدهای قانون "سزار"

راهکارهای سوریه و لبنان برای مقابله با پیامدهای قانون
شنبه 24 خرداد 1399 - 16:38

کارشناسان اقتصادی معتقدند قانون سزار برای هدف قرار دادن ملت‌های لبنان و سوریه تدوین شد تا دولت‌های‌شان را تحت فشار قرار داده و آشوب به‌پا کنند.

العالم- نظرکده

اساتید اقتصاد دانشگاه دمشق تأکید می‌کنند که هدف اساسی آمریکا از تدوین قانون سزار فقط ضربه زدن به ملت سوریه است، در واقع قانون سزار عبارت از چهارمین جنگ تمام‌عیار علیه ملت سوریه بعد از اشغال نظامی و بعد از تروریسم و بعد از جنگ بزرگ رسانه‌ای علیه این ملت است.

اساتید دانشگاه دمشق می‌گویند، افزایش بهای دلار در سوریه در گرو صنعت، کشاوری و یا هیچ چیز دیگری نیست بلکه آن قیمتی ساختگی و ناشی از ترس اجرای قانون سزار است.

کارشناسان امور اقتصادی تصریح می‌کنند مشکل سوریه و لبنان حتی در ماهیت مهار این مشکل و ایجاد راهکارهایی بری آن متفاوت است؛ در سوریه تصمیمی گرفته می‌شود و بایستی تفاهمی سیاسی در نحوه حل و فصل مشکل ایجاد شد و اگر حتی مشکل خیلی پیچیده باشد هیچ نگرانی وجود ندارد که یکی از احزاب سیاسی تصمیم گرفته‌شده را خنثی کند، در حالی‌که این امر در لبنان جنبه وارونه دارد.

کارشناسان امور اقتصادی خاطرنشان می‌کنند که مشکل در لبنان حادتر و عمیق‌تر است؛ در این کشور زد و خوردهایی برای سرنگون کردن دولت وجود دارد و تصمیم محور نیست و به شعارهایی سیاسی علیه طرف‌های دیگر متوسل می‌شود.

کارشناسان مالی و اقتصادی تأکید می‌کنند که دولت لبنان پای میز مذاکره با صندوق بین‌المللی پول می‌رود ولی با شروط آمریکایی، که در ارتباط با سلاح مقاومت، ترسیم مرزها و موارد دیگر است، روبه‌رو می‌شود؛ شروطی که دولت لبنان نمی‌تواند به آنها پاسخ دهد.

کارشناسان مالی تأکید می‌کنند سوریه در مسیر ماشینی کردن کشاورزی و تلاش برای صادران آن از طریق همپیمانانش حرکت می‌کند تا بدین ترتیب، محاصره تحمیلی را بشکند و بر فشارها و محاصره اقتصادی فائق آید.

کارشناسان اقتصادی لبنان هشدار می‌دهند پول‌هایی که صندوق بین‌المللی پول خواهد پرداخت دارای تاثیرات مثبتی بیشتر از منفی است و مشکلات لبنان را بزرگ‌تر می‌کند.

کارشناسان امور اقتصادی بر این باورند که لبنان مختار است که جنگ اقتصادی آمریکا را انتخاب کند یا این‌که با تسلیم به شرط خلع سلاح مقاومت، زندگی مرفهی داشته باشد. ولی مساله این است که هیچ کشوری وجود ندارد که از سوی آمریکا پشتیبانی و کمک شود و بتواند روی دو پای خود بایسند؛ زیرا که آمریکا به اقتصاد کمک نمی‌کند بلکه آن کشور را ویران می‌کند.

کارشناسان مالی تأکید می‌کنند که لبنان و سوریه مقابل دو گزینه قرار دارند یا تسلیم کامل یا ایجاد مقاومت اقتصادی مقابل قانون سزار، همانگونه که مقابل اشغالگر، مقاومت را ایجاد کردند.

کارشناسان اقتصادی بر ضرورت ایجاد اقتصاد مقاوم و خودکفا در لبنان تأکید می‌کنند همانگونه که این مورد در ایران نتیجه‌بخش شده است. سوریه و لبنان نیز از تمام پتانسیل‌ها و قابلیت‌ها برای ایجاد اقتصاد مقاوم برخوردار هستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها