اعدام در بحرین در سایه اشغالگری نظامی سعودی

اعدام در بحرین در سایه اشغالگری نظامی سعودی
دوشنبه 26 خرداد 1399 - 21:55

از زمانیکه نیروهای سعودی با پشتیبانی نیروهای اماراتی، در 14 مارس 2011 با هدف سرکوب انقلاب مردم بحرین، این کشور را اشغال کردند، مقامات رژیم آل خلیفه، به فجیع ترین روش ها برای سرکوب مردم متوسل شده اند و هیچ یک از اقشار مختلف جامعه بحرین از اقدامات فجیع مقامات آل خلیفه در امان نمانده اند و جامعه بین الملل سکوت شرم آوری را اختیار کرده است.

العالم کشکول

وحشی ترین روش رژیم طایفه گرا و کینه توز آل خلیفه در برخورد با مردم این کشور، مجازات اعدام بوده است؛ مجازاتی که برای خوبان مردم بحرین اجرا می شود، نه افراد جنایتکار ... این مجازات برای کسانی تعیین می شود که تنها گناه آنان، مطالبه حقوق مشروع خود اعم از آزادی، دموکراسی و کرامت انسانی بوده است، بدون اینکه مورد تبعیض و طایفه گری و نژادپرستی قرار گیرند.

تا جائیکه تعداد محکومان به اعدام به بیش از 40 نفر رسیده است و تا به حال، 5 نفر از محکومان اعدام شده اند.

دادگاه تجدیدنظر بحرین امروز (دوشنبه) حکمی را در تایید حکم اعدام زهیر ابراهیم جاسم عبدالله زندانی سیاسی بحرینی صادر کرد؛ با صدور این حکم، وی نهمین فردی است که حکم اعدام وی قطعی شده و اجرای حکم و تایید نهایی آن، منوط به موافقت شخص حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین است.

حکم اعدام زهیر ابراهیم در حالی صادر شده است که سازمان های حقوقی ذیربط، اطلاعاتی را درباره شکنجه شدید ابراهیم و همراهان وی در ارتباط با این قضیه، با هدف واداشتن آن ها به اعتراف تحت فشار منتشر کرده اند.

سازمان های بین المللی، دستگاه قضایی بحرین را غیر مستقل می دانند و معتقدند که دادگاه ها با صدور حکم های مکرر حبس طولانی و اعدام برای تظاهرکنندگان، نقشی اساسی را در حمایت از نظام سیاسی سرکوبگرانه ایفا می کنند.

پر واضح است درصورتیکه حمایت رژیم اشغالگر سعودی از رژیم طایفه گرا و مستبد آل خلیفه نبود، این رژیم نمی توانست این گونه وحشیانه خون مردم بحرین را بریزد. از زمان اشغال بحرین از سوی رژیم اشغالگر سعودی تا به امروز، نهادها و سازمان های حقوق بشری بین المللی و داخلی از جمله مرکز حقوق بشر بحرین، نمونه های بسیار را از اقدامات تجاوزکارانه و نقض حقوق بشر از سوی رژیم آل خلیفه ثبت کرده اند.

از جمله این اقدامات و موارد نقض حقوق بشر می توان به موارد زیر اشاره کرد: بیش از 14 هزار مورد بازداشت ظالمانه از سال 2011، از جمله اینکه بیش از 5000 نفر قربانی شکنجه و بدرفتاری شده اند و بیش از 1700 نفر از کودکان به طور ظالمانه بازداشت شده اند و تابعیت 810 شهروند بحرینی به دلایل سیاسی و فریبکارانه سلب شده است.

همچنین، از سال 2011، بیش از 4 هزار و 997 نفر بر اثر سرکوب تجمع های مسالمت آمیز از سوی نیروهای امنیتی بحرین زخمی شده اند.

این درحالیست که برگزاری تجمع مسالمت آمیز به طور کامل از سال 2011 به علت تحریم انتخابات مجلس و شهرداری از سوی معارضان ممنوع بوده است.

همچنین صدها مورد تجمع مسالمت آمیز از سال 2011 سرکوب شده و طبق گزارش مرکز بین المللی مطالعات سیاسی کیفری، بحرین از لحاظ تعداد زندانیان در خاورمیانه، رتبه اول را دارد و نسبت تعداد زندانیان در این کشور، از هر صد هزار نفر، 301 نفر است.

ملت بحرین در سایه اشغالگری های رژیم سعودی، ظلم بسیار را حتی در زمینه عقاید دینی خود متحمل شده اند.

"یوسف المحافظه" معاون رئیس سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین، در صفحه خود در توییتر نوشت: شهروندان شیعه در بحرین، با تبعیض های برنامه ریزی شده طایفه ای در همه زمینه ها مواجه هستند، همچنانکه از آزادی دینی محروم هستند و بیشتر مراکز دینی آن ها تعطیل می شود و مورد ظلم و خیانت قرار می گیرند.

وی افزود: اینکه یک شهروند بحرینی شیعی باشد، در میزان وفاداری ملی وی، شک و تردید می شود و این فرد در یافتن شعل دولتی به خصوص در وزارت خانه های اصلی و روزنامه های رسمی و نیمه دولتی، با تبعیض مواجه می شود و به نحوی حقوق آنان نقض می شود.

معارضان بحرینی معتقدند که رژیم آل خلیفه همه پل های ارتباطی خود با مردم را بر اثر تحریک رژیم اشغالگر سعودی، خراب کرده است و به تعطیلی انجمن های سیاسی و بستن تنها روزنامه مستقل این کشور و جلوگیری از برگزاری نماز جمعه اقدام کرده و دفتر آیت الله شیخ قاسم را بسته و تابعیت وی را سلب کرده است. انجمن بیداری اسلامی، را تعطیل کرده است و مانع صحبت از اصلاحات شده و روزنامه ها و رسانه ها را علیه شیعیان به خدمت گرفته و در خصوص قوانین و شغل ها با آن ها مبارزه کرده و دانشجوهای شیعه را از بورسیه های تحصیلی محروم کرده و مساجد آنان را تخریب کرده، به گونه ای که شیعیان دیگر نه صدایی دارند، نه رهبر دینی و نه رهبر سیاسی.

مساله مهمی که رژیم آل خلیفه نباید از آن غافل نشود، این است که اشغالگران سعودی، روزی خاک بحرین را ترک خواهند کرد و این رژیم، راهی جز گفت و گو با معارضان ندارد.

از این رو، باید به صدای اکثریت احترام بگذارد، اکثریتی که باید در روند سیاسی مشارکت داشته باشد. در غیر این صورت، در پیش گرفتن رویکرد خود بزرگ بینی و غرور و نادیده گرفتن خواسته های مردم به شکلی که رژیم اشغالگر سعودی می خواهد، حاصلی برای رژیم آل خلیفه نخواهد داشت.

باور رژیم سعودی مبنی بر اینکه نه فقط بحران بحرین، بلکه همه بحران ها و مشکلات، راه حلی جز راه حل نظامی و امنیتی ندارد، باعث شده است که بحرین و منطقه وارد تونلی تاریک شوند.

پربیننده ترین خبرها