القدس العربی: حذف نام سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان، ننگی برای سازمان ملل است

القدس العربی: حذف نام سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان، ننگی برای سازمان ملل است
چهارشنبه 28 خرداد 1399 - 16:00

یک روزنامه فرامنطقه‌ای ضمن انتقاد شدید از حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان، تأکید کرد: آیا عربستان سعودی به جای 222 نفر باید 500 کودک یمنی را می‌کُشت تا شایستگی باقی ماندن در لیست ننگ را پیدا می‌کرد؟

العالم - «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد 26 خرداد ماه جاری، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن را از فهرست سیاه این سازمان که مربوط به نقش‌آفرینی در مرگ کودکان و نقض حقوق آنان است، خارج کرد.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی ضمن انتقاد شدید این اقدام گوترش، نوشت، گزارش سالانه گوترش درباره حقوق کودکان در مناطق درگیری‌های مسلحانه می‌بایست «لیست ننگی» برای تمامی کشورها و گروه‌های ناقض حقوق کودکان می‌بود، ولی بر عکس، به لیست ننگی بدل شد که ناکارآمدی سازمان ملل را نشان داد.

به گزارش این روزنامه، این اقدام گوترش در برابر تجاوزات بسیار بزرگ است، ولی از بیم آنکه به خاطر گفتن واقعیت، سازمان ملل در معرض فشارهای مالی و سیاسی قرار گیرد، چنین اقدامی انجام داد.

بنا بر این گزارش، گوترش در گزارش اخیر خود، نام ائتلاف سعودی-اماراتی را از لیست مذکور حذف کرد؛ ائتلافی که در سال 2019، مدارس و بیمارستان‌های یمن را آماج حملات خود قرار داد و 222 نفر از کودکان یمنی را به خاک و خون کشید.

القدس العربی در ادامه می‌نویسد، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه در توجیه حذف نام ائتلاف سعودی از لیست مذکور، ادعا کرده که به خاطر «کاهش بسیار و مداوم کشتار کودکان یمنی توسط این ائتلاف» بوده است.

این نماینده همچنین مدعی شد که سازمان ملل تحت هیچ فشاری قرار نگرفته است. به هر حال، «بان کی مون» دبیر کل پیشین سازمان ملل اعتراف کرده بود که در سال 2016 به خاطر فشارهای عربستان سعودی مجبور شده بود، نام این کشور را از لیست مذکور حذف کند. در واقع ریاض تهدید کرده بود که در صورت عدم حذف نام این کشور، تأمین مالی بودجه سازمان ملل را قطع خواهد کرد.

بان‌کی‌مون در آن زمان اظهار کرد که عربستان سعودی سازمان ملل را برای خروج از این فهرست تحت فشارهای شدید قرار داده و آن را به قطع کمک‌های مالی تهدید کرده است. تنها یک روز بعد از درج نام ائتلاف سعودی در این فهرست، سیاه بان‌کی‌مون تسلیم فشارها شد و از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد.

این روزنامه در ادامه تأکید کرد: «آیا عربستان سعودی به جای 222 نفر باید 500 کودک یمنی را می‌کُشت تا شایستگی باقی ماندن در لیست ننگ را پیدا می‌کرد یا اینکه دفترهای دبیر کل سازمان ملل واقعا از آمارهای وحشتناک و مخوفی که نهادهای این سازمان درباره قحطی، بیماری و گرسنگی کودکان یمنی منتشر می‌کنند، اطلاعی ندارد؛ کودکانی که به خاطر مداخله نظامی ائتلاف و بمبارانهای وحشیانه و طرحهای تجزیه یمن به این وضع دچار شدند».

به گزارش القدس، آیا گوترش بیانیه طولانی خود درباره حقوق بشر را که در ابتدای سال جاری منتشر کرد، فراموش کرده است؟ آیا نویسندگان این گزارش، فراموش کرده‌اند که لیست ننگ از زمان نگارش در سال 2002، بر سایر تجاوزات به کودکان یمن جز کشتار تأکید کرده است؟ تجاوزاتی مانند تجاوز جنسی، ربایش، حمله به بیمارستانها و ممانعت از رسیدن کمکهای بشردوستانه به دست آنان.

بنا بر این گزارش، عجیب نیست که سایر نهادهای بزرگ حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، این اقدام سازمان ملل را محکوم کنند. دیدبان که اخیرا اعلام کرد که دبیر کل سازمان ملل با حذف نام ائتلاف سعودی، «ننگی برای سازمان ملل به بار آورده است»؛ زیرا این ائتلاف همچنان به قتل کودکان یمنی ادامه می‌دهد.

سازمان ملل اکتبر سال ۲۰۱۷ ائتلاف سعودی را به دلیل کشتن و مجروح کردن ۶۸۳ کودک در یمن و حمله به ده‌ها مدرسه و بیمارستان در این لیست سیاه قرار داده بود. این نخستین بار نیست که نام عربستان سعودی وارد این فهرست سیاه شده یا از آن خارج می‌شود.

سازمان ملل نخستین بار در سال ۲۰۱۶ و در زمان ریاست «بان کی‌ مون» بر این سازمان عربستان سعودی را برای مدت کوتاهی در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داد.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. ده‌ها هزار نفر بر اثر این حملات شهید و زخمی شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها