نماینده سوریه در آژانس: اسرائیل تهدید صلح و امنیت بین المللی است

نماینده سوریه در آژانس: اسرائیل تهدید صلح و امنیت بین المللی است
پنج‌شنبه 29 خرداد 1399 - 14:07

نماینده دائم سوریه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که مخالفت تل‌آویو با قرار دادن تاسیساتش زیر نظر سازمان انرژی اتمی تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی است.

العالم - سوریه

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل شرایط کرونا از طریق ویدئو کنفرانس با حضور سوریه روز چهارشنبه در وین برگزار شد.

«بسام صباغ» نماینده دائم سوریه نزد آژانس بین المللی طی نطقی در این جلسه گفت: «سوریه در زمینه اجرای تعهدات به طور کل با آژانس همکاری کرده است و گزارش‌های آژانس در این زمینه شاهد همکاری سوریه با این سازمان است و نشان می‌دهد که سوریه در عمل به تعهدات قانونی به موجب توافق جامع پادمان و معاهده منع گسترش هیچ تعللی نداشته است و همه درخواست‌ها را در موعد خود پاسخ داده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، صباغ سیاست های سردرگم طرف‌هایی شناخته شده در قبال سوریه را باعث تمسخر خواند و گفت: «دمشق با وجود همه شرایط دشواری که از سیاست‌های خصمانه و شکست خورده این طرف‌ها روبه روست، به کلیه تعهدات بین المللی خود پایبند است».

نماینده دائم سوریه نزد آژانس بین الملل انرژی اتمی گفت: «اینکه اسرائیل با داشتن بمب اتمی خارج از چارچوب پیمان منع گسترش سلاح اتمی و توافق جامع پادمان با آژانس است، خطری جدی برای نظام منع گسترش سلاح هسته‌ای است به خصوص که اسرائیل مخالف همه درخواست‌ها برای عاری کردن منطقه از سلاح هسته‌ای است که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند و امتناع مستمر آن از قرار دادن همه تاسیسات اتمی خود تحت پادمان آژانس خطری برای صلح و امنیت بین المللی است و در سایه همه این‌ها صلاحیت صحبت از موارد عدم رعایت پیمان را ندارد».

صباغ ضمن تقدیر از تعهد ایران برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک از زمان تاسیس آن، تأکید کرد که خروج ایالات متحده از این طرح به صورت یک جانبه و بدون هیچ توجیه قانونی، نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که خود آمریکا آن را با دیگر اعضا تصویب کرد و آمریکا با خروج از برجام و باج گیری‌های غیراخلاقی و رفتارهای تحریک کننده نمونه‌ای آشکار از بی اعتمادی به تعهدات و سهیم بودن آن در تشدید شدت تنش‌ها در منطقه و نابودی صلح و امنیت منطقه‌ای است.

نماینده سوریه ادامه همکاری‌های مشترک بین آژانس و ایران مطابق رویه‌های توافق شده را موجب تسهیل در اجرای کامل و مؤثر تعهدات دو طرف خواند و گفت: «سوریه امیدوار است که آژانس با بی طرفی کامل، استقلال، منطق گرایی و کار حرفه‌ای به وظایف خود بپردازد و قربانی فشارهای خارجی نشود که هدف از آن اجرای برنامه‌های سیاسی علیه کشورهای دارای حاکمیت مستقل است».

پربیننده ترین خبرها