ریاض همچنان ناکام در حل بحران جنوب یمن

ریاض همچنان ناکام در حل بحران جنوب یمن
جمعه 30 خرداد 1399 - 11:45

همپیمانان امارات طرح سعودی‌ها برای حل و فصل بحران در جنوب یمن را نپذیرفته و اعلام کرده‌اند که حاضر به ایجاد تغییرات در توافق ریاض نیستند.

العالم _ عربستان سعودی

خبرگزاری رویترز روز گذشته (پنجشنبه) به نقل از سه منبع دیپلمات سعودی نوشت که ریاض، پیشنهادات جدیدی را برای حل و فصل بحران در جنوب یمن ارائه کرده است؛ اما امروز (جمعه) منابعی در شورای انتقالی جنوب یمن (همسو با امارات) گفتند که قرار نیست هیچ تغییراتی در مفاد توافق ریاض (امضاء شده در آبان ۹۸) صورت گیرد.

این منابع به روزنامه العرب گفتند که تلاش‌های ائتلاف سعودی در حال حاضر صرفا روی دو نکته متمرکز است، یکی توقف درگیری‌ها و دیگری اجرای بندهای توافق ریاض که باید طبق جدول زمانی پیش‌بینی شده، صورت گیرد.

به ادعای مسئولان شورای انتقالی جنوب، سعودی‌ها هیچ پیشنهاد جدیدی خارج از چارچوب توافق ریاض اعلام نکرده‌اند و همچنان گفت‌و‌گوها میان رهبران شورای انتقالی و دولت مستعفی منصور هادی تحت نظارت ریاض جهت آتش‌بس در استان «أبین» ادامه دارد.

به گفته آن‌ها پس از پایان گفت‌و‌گوها، طرفین باید وارد فاز اجرایی توافق ریاض شوند که طبق آن نیروهای دو طرف می‌بایست به مواضع سابق خود (پیش از بروز درگیری‌ها در شهریور ماه ۹۸) بازگردند و استانداران و مسئولان امنیتی استان‌های جنوبی در توافق با شورای انتقالی انتخاب شوند و دولت جدید در حالیکه نیمی از وزراء به استان‌های جنوبی تعلق دارند، تشکیل شود.

امور خارجه شورای انتقالی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که هیچ طرحی را از جانب دولت سعودی برای اجرای توافق ریاض دریافت کرده است.

شورای انتقالی جنوب یمن که حمایت ابوظبی را با خود به همراه دارد از تابستان سال گذشته وارد درگیری‌های شدیدی با عناصر دولت مستعفی منصور هادی شده است؛ درگیری‌هایی که بسیاری آن را جنگ نیابتی ریاض و ابوظبی می‌دانند و توافق ریاض در آبان سال ۹۸ نیز نتوانست به درگیری‌ها پایان دهد؛ تا جایی که در هفتم اردیبهشت سال جاری، شورای انتقالی در جنوب یمن اعلام خودمختاری کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها