آیا قاهره در لیبی مداخله نظامی می کند؟

آیا قاهره در لیبی مداخله نظامی می کند؟
سه شنبه 3 تير 1399 - 22:53

مرکز خاورمیانه ای کارنگی مصاحبه ای با یزید صایغ پژوهشگر  اصلی این مرکز درباره تحولات لیبی و احتمال مداخله نظامی مصر به ویژه پس از اظهارات چند روز پیش عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر مبنی بر احتمال مداخله نیروهای مصری در لیبی  انجام داد زیرا نیروهای دولت الوفاق ملی که مورد حمایت ترکیه هستند  از خط درگیری کنونی سرت - الجفره عبور کرده اند.

العالم - ليبی

صایغ در پاسخ به احتمال مداخله نظامی مصر در لیبی یا ورود به مقابله مستقیم با نیروهای مورد حمایت ترکیه از افزایش این احتمالات خبر داد اما وی بر این باور است که نظام السیسی این گزینه را به عنوان گزینه آخر استفاده می کند.

وی افزود در صورت مداخله مصر، ضروری نیست این مداخله کامل باشد تا نیروهای هوادار دولت الوفاق ملی که مقرش در طرابلس است و حامیان ترک آنان را از پیشروی به سوی سرت – الجفره یا عبور از آن منصرف کند. افزون برآن، ارتش مصر نیازی ندارد خودش در این خط پیشروی کند یا با نیروهای مورد حمایت ترکیه مستقیما مقابله کند.

صایغ پیش بینی کرد، گام اول مصر عبور پرقدرت از مرزها و به عبارت دیگر استقرار گسترده نیروهای نظامی و سپس توقف موقت است و این گام؛ جدیت مصر را نشان خواهد دارد و طرف دیگر را به توقف پیشروی قانع می کند اما در بدترین حالت، مصر توانایی انتقال شمار زیادی از نیروها را به لیبی دارد زیرا در همسایگی ان است و امکاناتش در این نقطه از ترکیه بیشتر است اما تا ان زمان، ترجیحا نیروهای مصری در منطقه مرزی شرق لیبی باقی می مانند.

وی درباره تلاش مصر برای رسیدن به اهدافش در لیبی و رفع نگرانی های امنیتی در مرزهای مشترک دو کشورگفت : منافع اصلی مصر در لیبی حمایت از امنیت خود در مرزهاست. زیرا به دولت وفاق ملی اعتماد ندارد و مداخله ترکیه را تهدید خطرناکی می داند. با این وجود حمایت مصر از ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر فقط به این امید است که ارتشبد بتواند مرزهای مشترک امن و با ثباتی ایجاد کند. مصر در لیبی منافع اقتصادی دارد به گونه ای که بازاری برای کارگران و پیمانکاران مصری است با این وجود، این اهداف دارای اهمیت زیادی نیست و قاهره برای انتشار نیروهای نظامی اش خود را به مخاطره نمی اندازد .

صایغ درباره فرصت های مصر برای خروج از عملیات مداخله به عنوان برنده سیاسی یا بازنده گفت: احتمال دارد مصر دولت محلی را به دست بگیرد زیرا رسانه های عمومی را در کنترل خود دارد و می تواند دیدگاه شهروندان را نسبت به عملکرد خود تحت تاثیر قرار دهد .افزون بر آن، مصری ها تصور می کنند لیبی یک تهدید است و عملکرد دولت را قانونی می دانند و شاید حتی همکاری بین المللی و حمایت روسیه و برخی کشورهای اروپایی را برای مصر جلب کند.

احتمال دارد امریکا و کشورهای اروپایی با چنین اقدامی موافق باشند اما هرگز از حمایت غیر مشروط خود سخن نخواهند گفت. زیرا آنها نگران احتمال افزایش بحران نظامی در لیبی و درگیری در دریای مدیترانه و تقویت نفوذ روسیه هستند لذا ترجیحا شاهد تلاشهای دیپلماتیک برای تاکید بر دفاعی ،محدود و تدریجی بودن مداخله مصر خواهیم بود.

صایغ درتوضیح قدرت مداخله نظامی مصر در سنگین بودن کفه ترازو به نفع نیروهای حفتر پس از دیگر شکست های بزرگ ، گفت: مصر عملا با آزادی نیروها برای استقرار مجدد در مرکز لیبی و بالا بردن روحیه نیروهای حفتر از آنان برای مداخله مستقیم به شکلی گسترده حمایت می کند و هم چنین خشم روبه افزایش علیه حفتر در شرق و هم چنین در ارتش ملی لیبی را کاهش خواهد داد.

مهار حفتر

در هر صورت مصر ترجیحا در صدد مهار حفتر و جلوگیری از اقدام وی برای تسلط مجدد بر غرب لیبی و طرابلس است که البته سال گذشته با آن مخالف بود. صایغ بر این باور است که مصر درباره هرگونه حمایت آتی از جمله مداخله برای جلوگیری از سرنگونی وی و نه بیشتر به حفتر توضیحاتی خواهد دارد و وی باید فرایند سیاسی جدید را برای حل درگیری بپذیرد زیرا مداخله مصر هرگز به عنوان چک سفیدی برای حفتر نخواهد بود.

درباره امکان حمایت علنی از دو کشور امارات و عربستان در وادار کردن مصر به مداخله نظامی علیه نیروهای مورد حمایت ترکیه در لیبی گفت جنگ گسترده ای در لیبی رخ نخواهد داد.

به گونه ای که امارات می تواند امدادرسانی سلاح و نقش مبارزاتی نیروهای هوایی خود برای حمایت از نیروهای حفتر با هماهنگی ارتش مصر را از سر بگیرد اما ترجیحا امارات نمی تواند بیشتر از گذشته توازن را برقرار کند.

صایغ معتقد است حمایت عربستان غالبا تبلیغاتی و رسانه ای است و مهم تر از آن مصر وارد جنگ گسترده ای در لیبی برای اجرای برنامه های استراتژیک امارات و سعودی نخواهد شد. چرا که پیش از این شاهد مخالفت دولت السیسی با تلاش های جنگی امارات و سعودی در یمن علیرغم روابط سیسای و سرمایه گذاری های بزرگ اقتصادی دو کشور در مصر بودیم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها